fbpx

מה חושב דור העתיד של ההייטק?

סקר שערכה מכללת ההייטק ג'ון ברייס הדרכה בקרב הסטודנטים שלה מצא בין היתר:

  • מעל למחצית (52%) מהסטודנטים אמרו שמסעות הפרסום לגיוס עובדים של חברות ההייטק משפיעות בצורה מסוימת על החלטותיהם.
  • רק 24% מהסטודנטים ציינו שלמגפה הייתה השפעה רבה על בחירת תחום לימודיהם.
  • רק 7% מאמינים שההייטק זו בבועה שעתידה להתפוצץ.
  • כ-20% אמרו שתחום אבטחת המידע והסייבר הוא המושך ביותר עבור הקמת סטארט-אפ.
  • הרוב המכריע של המשיבים (45%) אמרו שייתכן וירצו להקים סטארט אפ בעוד כמה שנים.
  • מרבית (42%) הסטודנטים מעדיפים לעבוד בחברה גדולה.
  • השיקול המרכזי בבחירת מקום העבודה בקרב הרוב (39%) הוא קידום והתפתחות מקצועית.

שוק הייטק נמצא ברתיחה, תנאי ההעסקה והשכר מזנקים לשמיים והמרוץ אחר כוח אדם איכותי ומיומן צובר תאוצה. בדיוק בנקודה זו, מכללת ג'ון ברייס, זרוע ההדרכה של מטריקס, אשר מכשירה מידי שנה אלפי בוגרים המשתלבים בעבודה בהייטק, ערכה סקר בקרב הסטודנטים אשר ממצאיו חושפים: באילו חברות מעוניינים הסטודנטים לעבוד, מהם השיקולים החשובים להם בבחירת מקום העבודה הבא, כמה מהם מעוניינים להקים חברת סטארט-אפ ובאיזה תחום, מי היזם הישראלי שמהווה דמות למודל עבורם ומה הם חושבים על מסעות הפרסום המושקעים לגיוס עובדים?

סקר שנערך על ידי מכללת ג'ון ברייס הדרכה מצא כי 24% מהסטודנטים העידו כי למגפת הקורונה הייתה השפעה רבה על בחירתם ללמוד מקצוע טכנולוגי. מחצית מהנשאלים (52%) העידו כי מסעות הפרסום של חברות ההייטק לטובת גיוס עובדים משפיעות עליהם במידה מסוימת, אבל בסופו של דבר הם שופטים את החברות לפי הקריטריונים החשובים להם.  היזם הישראלי שהכי הרבה סטודנטים (39%) הצביעו עליו כדמות למודל ולחיקוי הוא מייסד ומנכ"ל Wix, אבישי אברהמי. אחריו ברשימה: ניר צוק מייסד פאלו אלטו (21.5%), אדם סינגולדה מנכ"ל טאבולה (13%)  אודי מוקדי מנכ"ל ומייסד סייברארק (11%) ועינת גז, מייסדת שותפה בפאפיה גלובל (10%). 

במבט קדימה, 65% מהמשיבים לסקר מאמינים כי ענף ההייטק ימשיך לשגשג גם בשנים הבאות, זאת לעומת 7% שמאמינים שמדובר בבועה שעתידה להתפוצץ. יתרה מכך, מרבית הנשאלים (78%) סבורים כי הפתרון למשבר כוח האדם ולמחסור בעובדים בענף נעוץ בנקיטת צעדים שיעודדו גיוס ג'וניורים ועובדים חסרי ניסיון לתפקידים בחברות ההייטק. 42% מעריכים שהסיכוי שלהם למצוא עבודה בתור ג'וניורים תלוי בפתיחות של החברות לגייס עובדים חסרי ניסיון, ו24% מהנשאלים מאמינים שיש להם סיכוי טוב למצוא עבודה בתור ג'וניורים לאור משבר כוח האדם.

מוטי חדד, מנהל מכללת ג'ון ברייס הדרכה. קרדיט: סאם יעקובסון

באשר לחזון יזמי והקמת חברות סטארפ-אפ, 28% מהמשתתפים בסקר השיבו כי אינם מעוניינים להקים חברה כזו בעתיד. 28% מהמשיבים גילו עניין בהקמת חברת סטארט-אפ, והרוב המכריע של המשיבים (45%) השיבו כי ייתכן ויהיו מעוניינים לעשות זאת בעוד כמה שנים. 20% העידו כי תחום אבטחת המידע והסייבר הוא תחום העיסוק המושך ביותר עבור הקמת חברת סטארט-אפ ופיתוח מוצר בתחום. מיד אחריו ברשימה בולט תחום ההייטק החברתי (18% (, ולאחר מכן תחומי הגיימינג (15%) והענן (9%). התחומים המובילים בהם הסטודנטים היו מעדיפים לראות השקעה טכנולוגית הם: תחומי התחבורה (19%), עולמות סביבה ואקלים (17%), מחקר רפואי (16%), הגנת סייבר (13%)  ופיתוח ערים חכמות וחסכוניות (12%). 

על אף הגידול במספר חברות הסטארט-אפ והנפקות הענק, מרבית הסטודנטים (42%) העידו כי הם מעדיפים לעבוד בחברה גדולה ומבוססת, זאת לעומת 28% שהעידו שהם מעדיפים לעבוד בחברת סטארט-אפ או חברה שהוכרה כיוניקורן (14% ו-14% בהתאמה). 10% מהנשאלים העידו כי הם מעוניינים לעבוד במרכז פיתוח של חברה זרה (גלובלית) בישראל, ו-9% העידו כי הם מעדיפים לעבוד בתחום כפרילאנסרים. מבחינת השיקולים בבחירת מקום עבודה, תנאי השכר וההטבות נמצאים במקום השני (16%), כאשר השיקול המרכזי בקרב מרבית הנשאלים (39%) נוגע לאפשרויות קידום והתפתחות מקצועית. אחריהם מופיעים ברשימת השיקולים: תפקיד עם עתיד בטוח לטווח הרחוק (15%), גמישות ואפשרות לעבודה מהבית (13%) ותחושת שליחות, עבודה עם משמעות וערכים (12%). 

מוטי חדד, מנהל מכללת ג'ון ברייס הדרכה: "כגוף שמכשיר אלפי עובדים להייטק מידי שנה ועובד בשיתוף פעולה צמוד עם מאות חברות מכל הסקטורים במשק, אנחנו רואים חשיבות עליונה ביצירת דיאלוג פתוח ומעצים בין כלל הצדדים שלוקחים חלק בשוק התעסוקה, כולל מעסיקים קטנים כגדולים, מועסקים ועובדים עתידיים, במטרה לייצר סביבת עבודה נעימה ואפקטיבית המפיקה את המיטב עבור  הארגון ועבור העובד גם יחד. הסטודנטים שנמצאים אצלנו בשלבי ההכשרה בימים אלה יהפכו במהרה להיות חלק בלתי נפרד מכוח העבודה במשק הישראלי בכלל ובתחום ההייטק בפרט". 

*הסקר נערך בקרב 283 סטודנטים בג'ון ברייס הדרכה בסוף שנת 2021. בסקר השתתפו 207 גברים ו-76 נשים, בגילאי 19-65. 

לידור צרויה
עם מספר שנים של עבודה וניסיון בתחום ה-New Media והטכנולוגיה, לידור החליט להקים את Tech-IL בשנת 2018 עם מטרה ברורה – להיות שם דבר בתחום הטכנולוגיה. עם ניסיון וידע רב בניהול דיגיטל, עריכה, וטכנולוגיה, לידור מביא מוטיבציה ורצון לשים תוכן איכותי וטוב בחזית המדיה ע"י סיקורים, חדשות, וסרטונים בערוץ היוטיוב.
דילוג לתוכן