fbpx

חמישה עמודי התווך של פתרון SaaS מצליח

ליאור ביאליק
ליאור ביאליק, אחד מכותבי המאמר. קרדיט: ניב קנטור

מאת: ליאור ביאליק, סמנכ"ל פעילות הענן ולאוניד רבינוביץ, מוביל טכני תחום ענן AWS ב-Comm-IT.

חברות טכנולוגיה שביצעו מעבר למודל SaaS (Software as a Service) זוכות היום, יותר מתמיד, ליתרון תחרותי מובהק. מגפת הקורונה העולמית העלתה את דרישת הלקוחות לפתרונות טכנולוגיים הניתנים על בסיס מנוי, כאלו שאינם דורשים הפצה פיזית ומאפשרים התקנה מידית וגמישה מרחוק מהענן, בין אם לצרכים עסקיים או ביתייים.

לא מפתיע לגלות כי על פי התחזית של IDC רוב ספקי ה- SaaS יחוו השפעה מינימלית (פחות מ- 10%) או לא יחוו כל השפעה על הההוצאות בשנה הקרובה על רקע המגפה. חברות טכנולוגיה רבות כיום מזרזות תהליכים של טרנספורמציה דיגיטלית על מנת להשיק פתרונות SaaS ולענות על הדרישה הגדלה בקבלת שירותים טכנולוגיים מרחוק.

יחד עם זאת, חשוב לזכור מודל ה- SaaS אינו רק מודל טכנולוגי – זהו מודל עסקי שגורם לשינוי רוחבי בארגון, שכן מרגע שהוא מושק, העסק כבר אינו עסוק במכירת מוצרים אלא במכירת שירות, דבר שמצריך אסטרטגיה עסקית וטכנולוגית חדשה לצד תכנון פיננסי מדוקדק, עוד לפני שלב הפיתוח של המוצר. המודל העסקי והטכנולוגי של ה- SaaS משפיע על גורמים רבים בעסק, בהם רישוי ומכירה, שיווק, תחזוקה, תמיכה בלקוחות ונושאים תפעוליים רבים נוספים. בעולם ה- SaaS הגישה ללקוח שונה לחלוטין והיא כוללת קליטה, בנית חבילת שירות ופיתוח שלה לאורך זמן בשלבים.

leonid comm it2
לאוניד רבינוביץ, מוביל טכני תחום ענן AWS ב- Comm-IT – קרדיט צילום: יח"צ.

לכן, חברה שבוחנת את המעבר למודל SaaS חייבת לשאול את השאלות הנכונות ולאמץ את הכלים המתאימים בתחום העסקי, השיווקי והטכנולוגי גם יחד.נמנה כאן חמישה עמודי תווך עליהם יש לבסס פתרון SaaS מוצלח:

  1. אופטימיזציה של עלויות בענן – הטרנספורמציה לפתרון מבוסס SaaS טומן בחובו גידול בעלויות התחזוקה (OpEx) בענן. כאשר מדובר במוצר שמיועד לקהל הרחב של צרכנים (B2C), עלויות אלו הולכות ועולות ככל שיש יותר משתמשים למוצר, והן יכולות להגיע לרמה גבוהה אפילו יותר מזו של פיתוח המוצר עצמו. מתודולוגית FinOps משלבת את ההיבט הפיננסי בתפעול השוטף של סביבת הענן ומאפשרת שליטה בעלויות ושימוש יעיל יותר במשאבים, בין היתר על ידי מינוף תכניות ומודלים של תמחור, התאמה של נפח המשאבים לאופן השימוש, יישום אוטומציה, שימוש נכון ברישוי, חלוקה לחשבונות ובקרה שוטפת.

 

  1. ריבוי דיירים – Multitenancy – עבור מרבית שירותי ה- SaaS נבנית סביבה וירטואלית משותפת ללקוחות רבים, מסיבות של עלויות ויעילות תחזוקה, שכן מודל Silo, בו כל לקוח מקבל סביבה וירטואלית משלו הוא מאד יקר בטווח הארוך, גם אם בהיבט אבטחת המידע הוא עדיף (ולכן משתמשים בגישת ה- Silo בעיקר לקוחות מענף הפיננסים והבנקאות). אולם כיום, עם תכנון נכון ושימוש בכלים מתקדמים, ניתן לבנות ברמה האפליקטיבית סביבת Multitenancy משותפת שבה דואגים להפרדה ברורה בין הלקוחות, כך שאף לקוח לא יכול לגשת "בטעות" למידע של לקוח אחר. הדבר מתבצע באמצעות חלוקה של הנתונים – data partitioning או באמצעות מנגנון RLS שחוסם את הגישה של משתמשים ללא זיהוי הולם במערכת. קיימת גם גישה היברידית שמאפשרת ללקוח לבחור בין סביבת Silo לסביבת Multitenancy. יש לבחון כל מקרה לגופו ולהתאים לו את המודל המתאים על פי רמת אבטחת המידע והפרטיות והדרישות הרגולטוריות.

 

  1. אבטחת מידע – כאשר חברה מעבירה את המוצר שלה למודל SaaS אבטחת המידע עוברת לאחריותה המלאה. בין האיומים הבולטים על פתרונות SaaS ניתן למנות שימוש בבוטים, שמציפים את המערכת במשתמשים לא אמתיים, הצפנות, פריצות למידע וגניבת זהויות. על מנת להתמודד עם האיומים הללו ולמנוע מצב של פריצה ופגיעה אנושה במוניטין, ספקי ה- SaaS צריכים קודם כל לשנות את צורת החשיבה שלהם ולהפוך את התשתית והרשת למשאב אסטרטגי שדורש אבטחת מידע ברמה הגבוהה ביותר, תוך הטמעת כלי אבטחת המידע שיבטיחו הגנה על המידע של לקוחותיהם.

 

  1. תמחור – בסביבת Multitenancy שיתופית, כימות העלויות שכל אחד מהלקוחות מייצר מתבצעת בהתאם להיקף העבודה. עלות השירות צריכה היות ברורה ומוצגת ללקוח באמצעות כלים ויזואליים נוחים, כאשר כמובן האוטומציה חייבת להתבצע מא' עד ת'. התמחור של ההעלות ללקוח במודל השיתופי יכול להיות מסובך וחשוב לשמור בו על רווחיות לצד איזון מול לקוחות אחרים בסביבה.

 

  1. SLA ושירות 24/7 – הסיבה שלקוח בוחר בשירות SaaS היא על מנת לצמצם עלויות, ולחסוך את הצורך להתמודד עם התקנה, תחזוקה, טיפול בתקלות או באסונות. ספק ה- SaaS מבטיח עבודה ושימוש במוצר 24/7. הוא לא יכול להרשות לעצמו לעצור הכל ולבצע תחזוקה למערכת ושדרוגים, אלא חייב לספק גרסאות חדשות ללא השפעה על אופן מתן השירות.

על מנת לוודא עמידה בחמשת עמודי התווך הללו מומלץ לבצע סדנה מובנית, המבוססת על מתודולוגיות מוכחות ומסגרות תמיכה, דוגמת ה- AWS SaaS Journey Framework. בחירת שותף, בעל ידע וניסיון במתודולוגיות העדכניות ביותר, יספק בסדנה זו הכוונה מדוייקת ויעבוד עם אנשי הטכנולוגיה, אנשי התפעול ואנשי המוצר גם יחד על מנת להרחיב את החזון העסקי מעבר לאסטרטגיה הטכנולוגית, תוך שימת דגש רב על מודל עסקי שייצור חווית לקוח יוצאת מהכלל.

טוני מלינקוביץ'
טוני הוא העורך הראשי שלנו כאן באתר, עם ידע רחב בחומרה ומקורות מהירים, טוני הוא גם הכתב המהיר ביותר שלנו, בנוסף לכתבות המעולות של טוני הוא גם אחראי על רוב הביקורות שלנו באתר וגם על המלל וחוות הדעת על חלק מסיקורי הוידאו שלנו.
דילוג לתוכן