fbpx

המצלמות של Adasky רואות את מה שהמצלמות הרגילות מפספסות

adasky main

מערכות ADAS לרכבים הן מערכות הנעזרות במצלמות כדי לזהות מצבי חירום ולבצע בלימה אוטומטית של הרכב. המערכות האלו משתמשות במצלמות "רגילות" ואלגוריתמי Deep Learning במטרה לזהות הולכי רגל על הכביש, מכוניות מתפרצות ושלל מצבים נוספים. בעת זיהוי מצב מסוכן שכזה, המערכות האלו יודעות לבצע בלימה אוטומטית. נשמע מגניב, נכון? אבל מה קורה בכביש חשוך בלילה?

הבעיה העיקרית של מערכות ה-ADAS הקיימות כיום היא שהן רואות בדיוק באותם תנאי תאורה שהעין האנושית רואה. אם בני אדם לא מסוגלים לראות בתנאי חושך מסוימים סביר להניח שגם המצלמות לא יוכלו לראות בתנאים האלו. במחקר שנערך בארה"ב התגלה כי למעלה מ-75% מהתאונות התרחשו בשעות הלילה – כשראות הנהג לא מיטבית וראות מערכות ה-ADAS, הקיימות ברכבים כבר היום, לא מתפקדות בצורה מיטבית. הבעיה נעשית גדולה עוד יותר ברכבים אוטונומיים מסוגים Level 4 ו-Level 5 אשר אמורים להסתדר בעצמם גם במקרי קיצון.

מה עושים כשמצלמות רגילות הן לא הפיתרון? מחפשים דרכים נוספות לזיהוי אובייקטים – דרכים שיהיו מדויקות, זולות (יחסית) ולא יהיו תלויות בתנאי הראייה שבחוץ. הסטארט-אפ הישראלי ADASKY גילה כי מצלמות טרמיות יכולות להוות פתרון מעולה ותוספת משלימה למצלמות הרגילות. מצלמות טרמיות שונות ממצלמות רגילות ובמקום להסתמך על תנאי התאורה הן מודדות את החום הנפלט מן האובייקטים. טמפרטורת בני האדם למשל תמיד תעמוד על 36-37 מעלות – בין אם זה ביום או בלילה. את הטמפרטורה ניתן למדוד גם אם יש שמש, גשם, שלג או ערפל.

כששמעתי על ADASKY לא הייתי בטוח אם באמת ניתן ליישם את הפתרון שלהם בקנה מידה רחב שכן מצלמות טרמיות הן לרוב יקרות, גדולות ודורשות כיול. יתרה מכך, שאלה שאני מניח שתעלה להרבה אנשים לראש היא איך מבדילים למשל בין בן אדם עם טמפרטורה של 37 מעלות לבין כביש אספלט בטמפרטורה של 37.

על מנת לקבל מענה על השאלות שלי, ערכתי שיחה עם אילנית אייזנברג, מנהלת תחום  השיווק של החברה ועם בת-חן הרשקוביץ בן סימון, דירקטורית הפיתוח העסקי של החברה ולמדתי המון על מצלמות טרמיות, על שוק הרכבים ועל ADASKY.

המצלמות הטרמיות של ADASKY

על מנת לייצר פתרון כמה שיותר מקיף וחדשני ADASKY החליטה לפתח בעצמה מצלמות טרמיות. המצלמות של ADASKY הנקראות VIPER, הן קטנות מאוד, קלות במיוחד והן עוברות כיול במפעל כאשר אין צורך לבצע כיול נוסף לאחר מכן. יש ל-ADASKY כמה סוגי מצלמות המתאימות לטווחי ראיה שונים ואחד היתרונות המרכזיים הוא שמספיקה מצלמה אחת פר רכב, אך כמובן שיהיו יצרניות רכב שיעדיפו לשים שתי מצלמות או יותר.

היתרון שבפיתוח מצלמות עצמי הוא ש-ADASKY לא תלויה במצלמות אחרות והיא יכולה לבצע התאמה מאוד גבוהה בין המצלמות לבין האלגוריתמים שלה. פיתוח עצמי של מצלמות מאפשר ל-ADASKY גמישות רבה יותר ושליטה טובה יותר ביכולות של המצלמות לרבות זוויות וטווחי ראיה.

מערכות לרכבים ולערים חכמות

כאמור, ההתמקדות הראשונה של ADASKY הייתה בתחום הרכב בדגש על ADAS כאשר כיום ADASKY הרחיבה את הפתרון שלה גם לתחום של ערים חכמות. את המצלמות שמתקינים ברכב ניתן להתקין גם בצמתים ויחד עם התוכנה של ADASKY, המערכת הנקראת Sharp Vision תוכל להתריע לעיריות על מפגעים בטיחותיים בצומת – גם אם זה אמצע הלילה עם ערפל, גשם, שלג. בעתיד, כאשר מרבית הרכבים יהיו אוטונומיים, המערכת תוכל לדווח ישירות לרכב על מפגע בטיחותי ובכך לנקוט בפעולות בהתאם – זמן רב לפני שמגיעים לצומת.

את הזיהוי עושה ADASKY בעזרת אלגוריתמי Deep Learning כאשר הזיהוי מתבצע על פי טמפרטורה וגם על פי האופן שבו האובייקט מחזיר את הקרינה של המצלמות. כך גם המערכת יודעת להבדיל בין אדם בעל טמפרטורה של 37 מעלות לבין כל אובייקט אחר בטמפרטורה דומה. לצורך בדיקת דיוק ומהימנות של המערכת ADASKY פיתחה סט בדיקות ייחודי משלה בו היא משתמשת לצד הבדיקות הסטנדרטיות הנהוגות למערכות ADAS. בדיקה והשוואה אלגוריתמי Deep Learning היא תהליך מורכב שאפשר להסתכל עליו מכמה וכמה זוויות וזה טוב לדעת ש-ADASKY מצאה גישה סדורה לזה.

נציין כי ADASKY כבר חותמת על הסכמים עם יצרניות רכבים ויצרניות חלקי רכבים כאשר עם השנים אנחנו צפויים לראות יותר ויותר מכוניות על הכביש המשלבות מצלמות טרמיות במקום מצלמות רגילות.

המצלמות הטרמיות של ADASKY נרתמות למאבק בנגיף הקורונה

מאבק הקורונה הוביל סטארט-אפים רבים לפיתוח מוצרים חדשים ייעודיים שיסיעו בדרך כזו או אחרת למאבק בנגיף הקורונה. במקרה של ADASKY ניתן לקחת את המצלמות הטרמיות שלה ולהסב אותן לצורך מדידה מהירה ומדויקת של טמפרטורה לאנשים רבים – במקביל ובמהירות. כיום, בעת הכניסה לחנות צריך להיבדק על ידי מד החום של השומר או בעזרת מכונה הנמצאת בכניסה. מדובר בתהליך איטי ולא ממש מדויק שכן לפעמים הוא מראה טמפרטורה נמוכה מידי ולפעמים טמפרטורה גבוהה מידי. המצלמות של ADASKY מסוגלות בזמן אמת למדוד חום לכמות גדולה של אנשים מבלי הצורך לעמוד מול מכשיר ומבלי הצורך לחכות. המצלמות פשוט מודדות באופן רציף את טמפרטורת האנשים העומדים בטווח 10 מטרים ממנה ומתריעים על חריגות בטמפרטורה.

בשלב זה הפלטפורמה החדשה של ADASKY הנקראת Viper R עוברת בדיקות ואישורים בארגוני הבריאות בארה"ב ובאירופה כאשר עד לתחילת שנת 2021 הם צפויים לקבל אישור למכור את המערכות הללו באופן מסחרי לבעלי עסקים ולבעלי מרכזי קניות. פיתוח שכזה יימנע תורים ארוכים בכניסה לחנות ויאפשר מדידה איכותית, מדויקת, מהירה ויעילה של טמפרטורה.

סיכום

לסיכום, המצלמות הטרמיות רואות את מה שהעין האנושית מפספסת והן כאן כדי להישאר. לפני שנחשפתי ל-ADASKY מעולם לא העלתי בדעתי שלמצלמות הטרמיות יש חשיבות כה רבה בעתיד של כולנו אך השיחה עם אילנית אייזנברג ובת- חן הרשקוביץ בן סימון הוכיחה לי אחרת לגמרי. אין ספק שהמצלמות הטרמיות והפתרונות של ADASKY בפרט יוכלו להשפיע לחיוב בצורה משמעותית על חיי היום יום שלנו.

טוני מלינקוביץ'
טוני הוא העורך הראשי שלנו כאן באתר, עם ידע רחב בחומרה ומקורות מהירים, טוני הוא גם הכתב המהיר ביותר שלנו, בנוסף לכתבות המעולות של טוני הוא גם אחראי על רוב הביקורות שלנו באתר וגם על המלל וחוות הדעת על חלק מסיקורי הוידאו שלנו.
דילוג לתוכן