fbpx

הכירו את מלך הגיימינג החדש: הסיקור המלא ל-RTX 3080 TUF OC Edition

סוף סוף הם הגיעו – כרטיסי המסך החדשים של אנבידיה (NVIDIA) מסדרת RTX 30 הוכרזו באופן רשמי ואפילו הגיעו לכמה לקוחות ברי מזל ראשונים. כמו ברוב ההשקות, גם הפעם לא מדובר בהשקה ממש חלקה וזאת לאור המחסור המשמעותי בכרטיסי המסך וכן גם הקריסות הפתאומיות אשר נבעו משילוב של קבלים לא איכותיים ואלגוריתם GPU Boost אגרסיבי מידי. אחרי שנתנו לכרטיסי המסך להבשיל והגיעו דרייברים יציבים יותר, לקחנו לסיקור את ה-ASUS RTX 3080 TUF OC Edition לסיקור – אחד מכרטיסי המסך היותר מפתיעים השנה.

לצורך מבחני הביצועים, השתמשנו במערכת ההפעלה Windows 10 Home גרסת 2004, בשילוב הדרייבר החדש של אנבידיה (גרסה 456.55). ברמת החומרה, חיברנו את כרטיס המסך למערכת הבדיקות המשלבת את המעבד Intel Core i7-8700K, זיכרון ראם בנפח של 16GB ובתדר של 3600Mhz וספק הכוח EVGA 850W G2.

נכון, לא מדובר במעבד החזק ביותר בשוק אבל צריך לזכור שמי שרוכש RTX 3080 סביר להניח שיישחק ברזולוציות גבוהות יותר מ-1080p בהן השפעת המעבד פוחתת וכן גם צריך לזכור כי לא כל גיימר ישלב את ה-RTX 3080 עם מעבד הדגל של אינטל או AMD. נציין גם כי עבור גיימרים, אין הבדל בביצועים בין מערכת המבוססת על PCIe 3.0 אל מול PCIe 4.0.

מעבד Intel Core i7 8700K
זיכרון 16GB (2x8GB) 3600Mhz
ספק כוח EVGA 850W G2
דרייבר כרטיס מסך 456.55
מערכת הפעלה Windows 10 Home 2004

מה חדש

סדרת RTX 30 מתבססת על ארכיטקטורת Ampere החדשה של אנבידיה וזו מביאה עימה מגוון רב של חידושים במטרה לנסות ולשחזר את ההצלחה המטורפת של Pascal. תחילה, Ampere מיוצרת במפעלים של סמסונג (Samsung) בתהליך ייצור של 8nm וזה מהווה קפיצת מדרגה ביחס לארכיטקטורת Turing אשר השתמשה בתהליך הייצור 12nm של TSMC. השיפור בתהליך הייצור המאפשר צריכת חשמל נמוכה יותר עבור ביצועים דומים.

אנבידיה הציגה שיפורים משמעותיים גם לליבות ה-CUDA הרגילות ואף הגדילה באופן משמעותי את כמות ליבות ה-CUDA בכרטיסי המסך. ליבות ה-CUDA אחראיות על רוב התהליכים הקורים בכרטיס המסך והודות לשיפורים אשר בוצעו בהן הן מסוגלות לבצע תהליכים בצורה יעילה יותר ומהירה יותר. שיפורים אלו מאפשרים גם לבצע יותר פעולות במקביל מה שמהווה פקטור חשוב ברוב השימושים של כרטיס המסך.

נזכיר כי ב-2020 ליבות ה-CUDA הן לא הליבות היחידות הקיימות בכרטיסי המסך של אנבידיה ובשנים האחרונות ליבות חדשות הנקראות ליבות Tensor וליבות RT צוברות תאוצה משמעותית. עם השקת ארכיטקטורת Ampere, אנבידיה הציגה גם את הדור השלישי של ליבות ה-Tensor וכן גם את הדור השני של ליבות ה-RT. ליבות ה-Tensor הן ליבות ייחודיות אשר נוצרו במיוחד עבור משימות בינה מלאכותית כמו טכנולוגיית DLSS ו-ResNet 50. הדור החדש של הליבות האלו מציג רוחב פס גבוה משמעותית המאפשר לעבד הרבה יותר מידע בפרק זמן נתון, דבר מתבקש במיוחד כאשר מפעילים DLSS או כל יישום בינה מלאכותית (AI) ברזולוציות גבוהות.

בנוסף, אנבידיה הציגה את הדור השני של ליבות ה-RT (ראשי תיבות של Ray Tracing). אחרי הדור הראשון והשנוי במחלוקת של טכנולוגיית ה-Ray Tracing, אנבידיה הפיקה לקחים ושיפרה באופן משמעותי את ליבות ה-RT. כעת, ליבות אלו מציגות רוחב פס הגדול עד לפי 2 ביחס לדור הקודם (הראשון) וכן גם יכולות ביצועים גבוהות יותר הממזערות באופן משמעותי את הפגיעה ב-FPS בעת הדלקת Real Time Ray Tracing במשחקים.

ביחד, ליבות ה-RT וליבות ה-Tensor ממשיכות את תפקידן העיקרי בהפחתת העומס מליבות ה-CUDA תוך האצת תהליכים חדשניים המבוססים על מעקב קרניים ובינה מלאכותית. המטרה של אנבידיה היא לאפשר להאיץ באופן משמעותי את הביצועים של תהליכים אלו מבלי לפגוע ואפילו תוך שיפור של הביצועים של ליבות ה-CUDA "הרגילות".

לבסוף, אנבידיה הציגה שיפורים מעניינים גם בתחום הזיכרון עם חשיפת ה-GDDR6X וה-RTX I/O. זיכרונות ה-GDDR6X מאפשרים העברת מידע מהירה יותר ביחס ל-GDDR6 ובכך שבבים אלו מסוגלים לספק לכרטיס המסך מידע בצורה מהירה יותר ועם שיהוי (Latency) נמוך יותר. כדי למזער את ה-Bottleneck הנוצר בהעברות המידע הרבות אנבידיה השיקה גם את טכנולוגיית RTX I/O המאפשרת לכרטיס המסך לגשת ישירות אל כונן האחסון מבלי לחכות שהמידע יעבור דרך המעבד, בקר האחסון ובעוד שלל מקומות המהווים Bottleneck משמעותי. מדובר בטכנולוגיה הקיימת כבר זמן מה בתעשייה תחת השם GPUDirect Storage.

RTX 3080 TUF OC EDITION REVIEW cooler design
עיצוב ה-RTX 3080 TUF. צילום: טוני מלינקוביץ'

עיצוב

אחרי הקדמה ארוכה במיוחד הגענו סוף סוף ל-RTX 3080 TUF OC Edition. העיצוב של ה-RTX 3080 TUF OC Edition עבר ריענון קל ביחס לקודמיו והוא סך הכל נראה טוב. רוב כרטיס המסך צבוע בשחור כאשר בחלקו הקדמי יש תאורת RGB שניתן לכבות. בגב הכרטיס קיים גם Backplate המכסה את רובו פרט לאזור של ליבת כרטיס המסך מה שמאפשר לנו לראות מערך מלא של קבלי MLCC.

נציין כי מדובר בכרטיס מסך די עבה הלוקח כמעט שלושה סלוטים כך שלא היינו בונים עליו למארזים קטנים וצפופים. סך הכל כרטיס המסך נראה מעולה והוא יכול להשתלב בקלות במגוון עצום של מחשבי גיימינג, אין ספק שהמראה שלו בהחלט משקף את שם הסדרה – TUF.

חיבוריות

ברמת החיבוריות, ה-RTX 3080 TUF OC Edition כולל שלושה חיבורי Display Port ושני חיבורי HDMI. סך הכל אסוס עשתה עבודה טובה ברמת החיבוריות וכללה תצורת חיבורים המתאימה לרוב המוחלט אם לא כל המשתמשים. באשר לחיבורי החשמל, ה-RTX 3080 TUF OC Edition כולל שני חיבורים של 8pin, בדיוק כמו ה-GTX 1070 FTW שלי. ההחלטה להישאר עם החיבורים הסטנדרטיים ולא לאמץ את חיבור ה-12pin החדש והמוזר של אנבידיה הייתה מעולה.

*לחצו על התמונות על מנת להגדיל

ביצועים

את כרטיס המסך בדקנו בכמה מבחני ביצועים סינטטיים ולאחר מכן בכמה משחקים חדשים ופופולריים. שימו לב כי במבחני הביצועים 3DMark Time Spy ו-3DMark Fire Strike בדקנו את ציון כרטיס המסך ולא את הציון המשוקלל המוסיף למשוואה גם את המעבד, הרי אנחנו מסקרים כרטיס מסך ולא מערכת שלמה. את התוצאות של ה-RTX 3080 TUF OC Edition השוונו לביצועים של ה-RTX 2080 Super שכן ה-3080 הוא המחליף הישיר שלו.

במבחני הביצועים הסינטטיים הבחנו כי ישנו שיפור ממוצע גבוה מאוד של כ-52% בהשוואה ל-RTX 2080 Super. בדיוק כפי ש-NVIDIA הבטיה, מדובר בקפיצה בין-דורית משמעותית ואולי אפילו הגדולה ביותר שידעה NVIDIA בשנים האחרונות. כמובן, מבחני הביצועים הסינטטיים לא תמיד מייצגים בצורה מהימנה את הביצועים במשחקים מודרניים וכך, בגיימינג ראינו שיפור ממוצע של כ-30 אחוזים המהווה קפיצת מדרגה משמעותית ביחס ל-RTX 2080 Super.

יתר על כן, אחת הבשורות המשמעותיות ביותר של ה-RTX 3080 הוא היכולת לשחק ברזולוציית 4K עם כרטיס מסך בודד. גם אם לא על ההגדרות הגבוהות ביותר, ניתן לקבל בקלות למעלה מ-60FPS במגוון רחב של משחקי AAA מהשורה הראשונה והודות לטכנולוגיית DLSS ניתן לקבל קפיצת ביצועים משמעותית נוספת. אין ספק שהפעם אנבידיה הצליחה לספק קפיצת ביצועים מכובדת עם בשורה משמעותית עבור הגיימרים. כן היינו שמחים אם ה-RTX 3080 TUF OC Edition היה מגיע ל-2,000Mhz למרות "הסירוס" של אלגוריתם ה-GPU Boost בשביל לקבל את המירב מכרטיס המסך.

רצינו לבחון את הביצועים של ה-RTX 3080 גם ביישומי בינה מלאכותית (Deep Learning) אך בעת ביצוע מבחני הביצועים הדרייברים וגרסאות ה-CUDA לא היו בשלים מספיק לצורך ביצוע בדיקה מדויקת ומהימנה. מי מכם שבכל זאת מעוניין לראות ביצועיים מאוד ראשוניים מוזמן לעיין במאמר של Pudget Systems כאן.

קירור

אסוס השקיעה השנה לא מעט בקירור של סדרות ה-TUF וה-Strix שלה. בגלל (או בזכות) הקירור, עובי כרטיס המסך מגיע ל-2.7 סלוטים וזאת על מנת לאפשר משטח גדול יותר לפיזור חום וזאת בנוסף כמובן לטכנולוגיית Max Contact אשר אמורה לשפר את המגע שבין הקירור לליבה וכן גם בין הקירור לזיכרון ה-Vram. באשר למאווררים, מערכת הקירור כוללת שלושה מאווררים ציריים (Axial) בעלי טבעת ולהבים ייחודיים אשר אמורים לשפר את לחץ וזרימת האוויר המגיעים אל כרטיס המסך.

לצורך בדיקת מערכת הקירור, הרצנו את מבחן המאמץ FurMark ברזולוציית 2560×1440 עם 4xMSAA לזמן ממושך של למעלה מ-20 דקות במהלכן בדקנו את טמפ' הליבה וכן גם את עוצמת הרעש שמפיק הקירור במארז סגור. במהלך הבדיקה, כרטיס המסך הגיע עד לטמפ' של 70 מעלות כאשר לאורך כל הבדיקה הוא נשאר שקט לגמרי. לצורך ההשוואה, זו פחות או יותר אותה הטמפרטורה שאליה מגיע ה-GTX 1070 האישי שלי רק שפה מדובר בכרטיס מסך הרבה יותר חזק. ברמת הקירור אין ספק שאסוס עשתה עבודה מעולה.

RTX 3080 TUF OC EDITION REVIEW backplate caps
חלקו האחורי של כרטיס המסך עם קבלי MLCC. צילום: טוני מלינקוביץ'

קבלים, קריסות ושלל בעיות שרצות ברשת

אין גיימר שלא שמע על בעיית הקריסות של ה-RTX 3080. היצרניות והגיימרים כאחד נתפסו לא מוכנים ולא הצליחו להבין מה בדיוק הבעיה והאם מדובר במשהו נקודתי או בבעיה כללית. חלק מהיצרניות האשימו את הקבלים שבגב כרטיס המסך ואילו אחרים האשימו את אלגוריתם ה-GPU Boost האגרסיבי. יש כאלו שבכלל האשימו את NVIDIA ואת סמסונג בטענה שמדובר בשבבים לא איכותיים.

הדעה הרווחת כיום בשוק היא שמדובר למעשה בשילוב של אלגוריתם GPU Boost אגרסיבי מידי שעשה חיים קשים לקבלים שבגב כרטיס המסך. אסוס זיהתה את הבעיה טרם הגעת כרטיסי המסך למסקרים ולשוק והחליטה לכלול בגב כרטיס המסך רק קבלי MLCC איכותיים במטרה להימנע מקריסות פוטנציאלות. כעת, הגיע גם דרייבר חדש המאט את האצת הליבה ומונע ממנה לעבור את רף ה-2000Mhz במטרה למנוע קריסות בדגמים שאינם היו מסוגלים לעמוד בדרישות התובעניות של ה-GPU Boost. את ההודעה הציבורית שאסוס פרסמה בנושא ניתן לראות כאן.

במהלך מבחני הביצועים ניסינו להעמיס ככל הניתן על כרטיס המסך ולבצע עומס ממושך במטרה לבדוק האם הקריסות קיימות גם לאחר עדכון הדרייבר וגם למרות שה-RTX 3080 TUF OC משלב קבלי MLCC בלבד. למזלנו לא זיהינו שום התנהגות חריגה של כרטיס המסך. הוא נשאר יציב לאורך כל מבחני הביצועים והגיע עד לתדר של כ-1950Mhz בעומסים כבדים.

סיכום

טוני מלינקוביץ'
טוני הוא העורך הראשי שלנו כאן באתר, עם ידע רחב בחומרה ומקורות מהירים, טוני הוא גם הכתב המהיר ביותר שלנו, בנוסף לכתבות המעולות של טוני הוא גם אחראי על רוב הביקורות שלנו באתר וגם על המלל וחוות הדעת על חלק מסיקורי הוידאו שלנו.
דילוג לתוכן