fbpx

בדרך לחקיקה ישראלית לרכבים אוטונומיים

צוות-בין משרדי בראשות משרד התחבורה, נפגש עם נציגי חברות אוטו-טק כחלק ממהלך לגיבוש חקיקה לרכב אוטונומי בישראל * בין החברות היו נציגי Yandex, Mobileye, Foretellix, VIA, BWR ו- ST Engineering * פורטליקס (Foretellix) הישראלית הציגה גישה שונה וחדשנית למדידת הבטיחות של רכבים אוטונומיים

צעד נוסף שמטרתו לקרב את ישראל למהפכת הרכב האוטונומי נרשם בימים אלה, על רקע התכנסותו של צוות בין-משרדי, בראשות משרד התחבורה, לסדרת מפגשים שמט רתם: גיבוש חקיקה לרכב האוטונומי בישראל. במפגש ארוך שהתקיים ביום רביעי 26.2 בירושלים השתתפו נציגים חיצוניים, חברות ומומחים מהתעשייה אשר הציגו רעיונות והתייחסות מקצועית על מנת לסייע בתהליך החקיקה המתגבש.

ממשרד התחבורה נכחו קרן טרנר איל, מנכ"לית המשרד, שמובילה את המהלך ואורי אפלבום, מנהל אגף בכיר פרויקטים וטכנולוגיות חדשות לתח"צ. נכחו גם נציגי משרדי ממשלה נוספים: בטחון פנים, משפטים, רשות שוק ההון והביטוח, אגף סייבר במשרד התחבורה, משרד התקשורת, ועוד.  מהתעשייה נכחו נציגי חברת מובילאיי/אינטל, אשר צפויה להפעיל בשנת 2022 פיילוט שירות מוניות אוטונומיות בתל-אביב (בשיתוף עם פולקסווגן), חברת יאנדקס (Yandex) שבוחנת נהיגה של רכבי ניסוי אוטונומיים על כבישי ישראל בגישה המבוססת על נסיעת  קילומטרז' גדול ככל האפשר, חברת פורטליקס (Foretellix) הישראלית המפתחת כלים למדידת בטיחות ברכבים אוטונומיים ומערכות ADAS, חברת VIA (תחבורה שיתופית אוטונומית), חברת BWR שעוסקת בניסויים ובהפעלה של כלים אוטונומיים (בעיקר בעולם הרחפנים), חברת ST Engineering. (מפעילה שאטלים אוטונומיים) וכן אנשי אקדמיה.  

אחד הנושאים המרכזיים שנדונו היה הבטיחות, שהיא כיום האתגר הגדול ביותר שמונע מרכבים אוטונומיים לעלות על הכביש בפריסה רחבה, כאשר בעולם כולו רגולטורים ויצרני רכב מחפשים דרכים להסרת חסם הבטיחות. 

גיל אמיד, סמנכ"ל רגולציה ותפעול, שותף מייסד בפורטליקס,  משתתף בפורומים בינלאומיים שונים בנושא חקיקה לרכב אוטונומי, כגון בין היתר בפורום רגולציית רכב של האו"ם UNECE (כנציג ארגון SAFE)  ובפורומים אחרים בארה"ב ואירופה העוסקים בנושא. אמיד הציג במפגש סקירה ועדכונים על תהליכי רגולציה וסטנדרדיזציה במדינות שונות. כמו כן, הציג את הגישה החדשנית של פורטליקס למדידת הבטיחות של רכבים אוטונומיים. 

הגישה שפיתחה פורטליקס למדידת הבטיחות של רכבים אוטונומיים מבוססת על מעבר מהשיטה של מדידת כמות הקילומטרים שנסע הרכב הנבדק (Quantity of Miles), לבדיקה של איכות הכיסוי, כלומר, עד כמה כוסו כל התרחישים האפשריים, כשמדובר במאות מיליונים לפחות. כחלק מהפתרון החברה פיתחה שפה עילית (M-SDL) המוצעת  כסטנדרט לתיאור תרחישים של רכב אוטונומי.

גיל אמיד: "ברור לכולם היום – ליצרני הרכב, לרגולטורים, ולצרכנים, שרק פתרון לנושא הבטיחות יאפשר למהפכת הרכב האוטונומי לצאת לדרך. קולות רבים בתעשייה גורסים כיום כי השיטה למדידת כמות הקילומטרים לא הוכיחה את עצמה וצריך למצוא לה אלטרנטיבה שתענה על  הצורך האקוטי בפרמטרים וסטנדרטים אמינים. התרשמתי במפגש שישראל מעוניינת לגבש חקיקה שתאפשר לקדם טכנולוגיית רכב אוטונומי בארץ, אך אינה מתכוונת להתפשר על הבטיחות."

הגישה של פורטליקס זוכה לעניין בקרב רבים מראשי התעשייה, בהם מנכ"ל חטיבת הרכב האוטונומי בפולקסווגן.  בין הגופים שהצטרפו לתוכנית השותפים של השפה לתיאור תרחישים שפיתחה פורטליקס: קבוצת וולוו, שלוש ענקיות גלובליות בתחום בדיקות ותקינת רכבים – AVL, TÜV SÜD ו- Horiba Mira, חברות סימולציה כמו Unity Technologies, Metamoto, Automotive Artificial Intelligence (AAI), Vector Zero, LG Electronics וגופי אקדמיה שונים: Trustworthy Systems Lab באוניברסיטת בריסטול, המכון לתחבורה מתקדמת של האוניברסיטה הפוליטכנית במיאמי ועוד. עקרונות השפה אומצו על ידי ועדת הסטנדרטים של איגוד ASAM, האיגוד לתקינה של מערכות אוטומציה ומדידה בעולם הרכב, שנחשב לגוף העולמי המוביל בתחום ויושב בגרמניה.

נושאים נוספים שנדונו במפגש היו: הערכה מקצועית עדכנית לבשלות ולהתפתחות הטכנולוגית, וליכולת ההשתלבות של כלי רכב אוטונומיים במרחב הציבורי; מודל ההפעלה הסביר / הרצוי בתקופות זמן שונות – שימוש פרטי או מתן שירות לציבור; שאלת חלוקת האחריות לפי המודלים השונים (יצרן הרכב או המערכת האוטונומית / מפעיל הרכב / רגולטור); מתן אפשרות חוקית ובטיחותית לנסיעה של רכבים אוטונומיים בכבישים ציבוריים בדגש על השיטות השונות לרשיון מערכות הנהיגה העצמאיות; השינויים החקיקתיים הנדרשים בחוקי התעבורה הקיימים בישראל (לרבות הדין הפלילי, הנזיקי ועולם הביטוח) ; ומדיניות תחבורתית רצויה על רקע קידום והתפתחות מיזמי ניידות-כשירות (MaaS – Mobility as a Service).

טוני מלינקוביץ'
טוני הוא העורך הראשי שלנו כאן באתר, עם ידע רחב בחומרה ומקורות מהירים, טוני הוא גם הכתב המהיר ביותר שלנו, בנוסף לכתבות המעולות של טוני הוא גם אחראי על רוב הביקורות שלנו באתר וגם על המלל וחוות הדעת על חלק מסיקורי הוידאו שלנו.
דילוג לתוכן