fbpx

ערב החדשנות של ST: משבבי תקשורת עד לרכבים אוטונומיים

כולכם בוודאי מכירים את Garmin, את Nintendo, את Mobileye וכמובן שאת Apple אבל האם יצא לכם לחשוב מי עומד מאחורי רכיבי החומרה המפעילים את המוצרים של החברות הללו ועוד רבות אחרות? את התשובה אני בעצמי גיליתי לא מזמן והיא STMicroelectronics או בשמה המקוצר, ST.

חברת STMicroelectronics, היא יצרנית אלקטרוניקה גדולה במיוחד. מטה החברה נמצא בג'נבה, היא מונה כ-46,000 עובדים הפרוסים על גבי למעלה מ-35 משרדים בכל רחבי העולם. ST מספקת פתרונות אלקטרוניקה מתקדמים מן השורה הראשונה ליצרניות מפורסמות רבות מכל רחבי העולם, מסטארט-אפים בתחילת דרכם עד לתאגידים בין לאומיים ביניהם כמובן Apple, Nintendo ו-Mobileye. במשך השנים הגיעה STmicroelectronics להישגים מרשימים במיוחד, החברה צברה עד היום כ-100,000 לקוחות ורשמה לא פחות מ-18,000 פטנטים.

למה דווקא ישראל?

בישראל מחזיקה החברה משרדים בכפר סבא ובחיפה כאשר הם עוסקים במכירות וגם במחקר ופיתוח – R&D. זה לא ממש שגרתי לראות חברות בינלאומיות פותחות מרכזי מחקר ופיתוח חומרה בישראל שכן ישראל ידועה בעיקר הודות לתחום התוכנה וה-AI. במהלך האירוע במסיבת העיתונאים וגם בפאנל המיוחד שנערך במהלך האירוע בכירי החברה שהגיעו מחו"ל וגם סטפן מרדכי שושן, מנהל פעילות החברה בישראל הדגיש את הקשר ההדוק שבין ישראל ל-ST. לדבריו, ישראל ו-ST כאחד עוסקות הרבה בחדשנות, מחקר ופיתוח.

אם לדבר במספרים, ST משקיעה כ-15% מן הרווחים שלה ל-R&D בלבד, כ-1.4 מיליארד דולרים מרווח החברה בשנת 2018. השקעה של 15% מסך ההכנסות במחקר ופיתוח היא השקעה עצומה המדגישה את חדשנות החברה ורצונה להמשיך ולהצעיד את השוק קדימה. בהשוואה אליה, חברות טכנולוגיות רבות אחרות משקיעות בממוצע פחות מ-10% במחקר ופיתוח. מדובר במכנה משותף חזק ובולט שיש ל-ST עם ישראל שכן בדומה לאומת הסטארט-אפים גם ST עוסקת רבות בפיתוח חדשנות ועליונות טכנולוגית.

מאיץ הסטארט-אפים ST-Up

במהלך האירוע הכריזה חברת ST באופן רשמי על המחזור השני השני של ST-Up. מאיץ סטארט-אפים ייחודי המתמקד בתחום החומרה ובחברות סטארט-אפ ישראליות. המטרה של ST-Up הינה להתחבר עם מפתחי טכנולוגיות העתיד ולעזור להם לגדול לקנה מידה בינלאומי במשך 18 שבועות.

בשלב זה ST-Up מכוון לסטארט-אפים בשלב יחסית מתקדם כאשר במסגרתו יקבלו הסטארט-אפים גישה, יידע והתמחות טכנולוגית בתחומי החומרה השונים במטרה להביא מוצר מוגמר לשוק. כאמור, מדובר במאיץ ייחודי שכן הוא פונה דווקא לסטארט-אפים מתחום החומרה בשלבים יחסית בוגרים. לדעתי, אין יותר טובה מ-ST לניהול מאיץ סטארט-אפים מתחום החומרה הודות לידע הרב שצברה במהלך השנים.

אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר של ST הוא עם Mobileye שהתחילה כחברה קטנה ולפני מספר שנים נמכרה בסכום עצום במיוחד של כ-15 מיליארד דולרים ליצרנית השבבים אינטל. עוד חשוב לציין כי למרות המכירה לאינטל, Mobileye ממשיכה לרכוש ולהנדס את פתרונות החומרה שלה יחד עם ST.

תעשיית הרכב

אחת התעשיות המרכזיות בהן מתמקדת ST ושותפותיה היא תעשיית הרכב (Automotive). זה לא סוד שתעשיית הרכב היא תעשה שמרנית במיוחד, יצרניות הרכב לא ממהרות לאמץ את השבבים והאלגוריתמים החדשים ביותר בשוק, הן לא ממהרות להטמיע טכנולוגיות חדשות ברכבי הניסוי ובוודאי שלא ברכבים המופצים למכירה ברחבי העולם. יחד עם זאת, תעשיית הרכב כמו כל תחום עוברת גם היא מהפכה דיגיטלית, אם בעבר המערכת הטכנולוגית המתקדמת ביותר ברכב הייתה הרדיו כיום אנחנו עדים לחווית נסיעה חדשה לגמרי.

רכבים אוטונומיים, עוזרות חכמות, בינה מלאכותית וחיישנים חכמים מוצאים את דרכם אל יצרניות הרכבים השונות ותעשיית הרכב מתוך ההבנה שאותן הטכנולוגיות הן לא מכשול אלא הכלי שנועד להפוך את הנסיעה לבטוחה יותר ומהנה יותר. כיום, כ-80% מכלל החידושים בתעשיית הרכב מבוססים בצורה כזו או אחרת על רכיבים אלקטרוניים פיזיים כדוגמת שבבי עיבוד ובקרים. מערכת ה-ADAS של ST למשל היא מערכת מתקדמת המסייעת בהגברת הבטיחות בנהגיה והיא בנויה כולה על גבי השבבים של ST.

Adasky StMicroelectronics innovation night
צילום מ-4 המצלמות של AdaSky בזמן נסיעה. צילום: טוני מלינקוביץ'

AdaSky

עוד עושה החברה שיתופי פעולה עם מגוון חברות וסטארט-אפים בתחום תעשיית הרכב (Automotive) וביניהן גם חברת AdaSky המפתחת מצלמות תרמיות ייחודיות לרכבים. אחד האתגרים הגדולים ביותר כיום בתחום הרכבים האוטונומיים הוא לזהות ולהעריך נכון איומים על הכביש, כיצד לגרום למחשב להפעיל שיקול דעת ולהחליט האם לבלום ולגרום לתאונה עם האובייקט מאחור או להמשיך לנסוע ובמקום זאת לפגוע באובייקט מלפנים? יש אשר יגידו כי יש צורך להעניק למחשבים ברכבים "חוש שישי" ויש אשר יגידו כי יש להעניק לרכב מצלמות תרמיות.

הפיתוח של AdaSky משלב למעשה חומרה יחד עם תוכנה. ברמת החומרה, החברה משתמשת בחיישנים של ST ובכך מייצרת מצלמה תרמית קטנה במיוחד בעלת כבל קטן יחיד. כשמדברים על מצלמה תרמית מדברים בדרך כלל על מצלמה די גדולה ובולטת אבל כשמדברים על המצלמות של AdaSky מדברים על מצלמות קטנות במיוחד כאלו שאם אשים בכיס שלי כנראה לא ארגיש שהן שם. הייחודיות של המצלמות לא נגמר כאן, נוסף על כך, הן מסוגלות לכייל את עצמן בשיטה ייחודית שלא מצריכה סגירה של התריס כמקובל במצלמות תרמיות אחרות בשוק.

במהלך האירוע לקחתי נסיעת מבחן ברכב מסוג Skoda Superb המאובזר במצלמות והבינה המלאכותית של AdaSky. במהלך הנסיעה ראיתי על גבי המסך את הכביש מזוויות ראיה שונות ומגוונות כאשר האחת הינה מצלמת רוורס רחבה ומצלמה מיוחדת נוספת הינה מצלמה בעלת זווית של 18 מעלות המסוגלת לזהות אובייקטים כמו הולכי רגל ממרחק גדול במיוחד. בנסיעה נתקלנו בלא מעט רכבים, הולכי רגל ואפילו כמה חתולים שאת כולם המצלמות והבינה המלאכותית של AdaSky זיהו כראוי ומרחוק בעזרת הצילום התרמי.

בשנת 2020 צפויים המוצרים של AdaSky לעלות לכביש במגוון רכבים יחד עם שיפור הצילום מ-30FPS ל-60FPS. עוד יתרון משמעותי הוא האפשרות להתאים את מערך המצלמות לכל שבב מחשוב בו משתמשת יצרנית הרכב. בנסיעת המבחן, נעזרה החברה ב-Jetson Xavier של Nvidia אך באותה המידה הם יכלו לבחור כל שבב עיבוד אחר עם ביצוע מעט התאמות.

connected car
מכונית המשלבת טכנולוגיות רבות.

Valens

חברת Valens עוסקת בתחום מעט שונה מ-AdaSky והפתרון שלה עוסק בחווית הנסיעה בתוך הרכב העתידי – הרכב המחובר. כבר כיום משולבים ברכבים שבבים רבים מחברות שונות ומערכות רבות שלעיתים גם צריכות לתקשר ביניהן. אחד האתגרים המרכזיים של הבעיה הזו הוא לסנכרן בין כלל המערכות ובכלל לחבר את כולן באותו הרכב בצורה יעילה, אתגר לא פשוט בכלל. נוסף על כך, על מנת לעבוד במקביל כלל המערכות ברכב זקוקות גם לרוחב פס גבוה עם יכולת עיבוד גבוהה וזמן תגובה נמוך במיוחד.

על מנת לאפשר חיבור של מערכות רבות בצורה יעילה, עם רוחב פס גבוה עתיר ביצועים פיתחה Valens שבבי תקשורת ייחודיים המקלים בצורה משמעותית על שילוב של מספר רב של מערכות ברכב אחד תוך מתן רוחב פס גבוה וזמן תגובה נמוך במיוחד. החברה משתמשת בפרוטוקול ה-HDbaseT שהייתה שותפה לפיתוחו והפצתו. פרוטוקול זה מאפשר שימוש בסוג יחיד של כבלים עבור מגוון עצום במיוחד של משימות, העברת חשמל עד להספק של 100W והכל בזמן תגובה נמוך עם רוחב פס גבוה.

הפתרון של Valens הוא זה שיאפשר ליצרניות הרכבים להטמיע בצורה היעילה והחכמה ביותר מגוון עצום ורחב של פתרונות מחשוב, חיישנים ומערכות טכנולוגיות מגוונות בתוך הרכבים מבלי הצורך להשתמש במתאמים ומערכות מסובכות ומסורבלות.

סיכום

ערב החדשנות של ST חשף בפני עולם טכנולוגי שלם שלא תמיד זוכה לאור הזרקורים. בעוד שרוב היום התמקד בתחום הרכבים אין ספק שהפעילות של ST היא הרבה מעבר לכך. ST היא ללא ספק יצרנית בולטת במיוחד בתחום האלקטרוניקה ואני בהחלט יכול להבין למה. עם השקעה כה רבה בחדשנות, מחקר ופיתוח אין ספק ש-ST יודעת את העבודה ועושה אותה בצורה מעולה.

מאיץ הסטארט-אפים של ST מיוחד במינו גם הוא, מדובר במאיץ הראשון בעולם לסטארט-אפים בתחום החומרה כאשר מדובר במאיץ הראשון שנפתח על ידי ST והוא התחיל וממשיך בישראל – אומת הסטארט-אפים. שיתוף הפעולה בין ST ל-Mobileye הניב את האקזיט הגדול בתולדות ישראל. מי יודע לאן יוביל המאיץ החדש של החברה.

טוני מלינקוביץ'
טוני הוא העורך הראשי שלנו כאן באתר, עם ידע רחב בחומרה ומקורות מהירים, טוני הוא גם הכתב המהיר ביותר שלנו, בנוסף לכתבות המעולות של טוני הוא גם אחראי על רוב הביקורות שלנו באתר וגם על המלל וחוות הדעת על חלק מסיקורי הוידאו שלנו.
דילוג לתוכן