כששתי מעצמות טכנולוגיה נפגשות: היזמים הישראלים פוגשים את הסטארט-אפים הטאיוואנים

טאיוואן וישראל הן שתי מעצמות טכנולוגיה מרכזיות בעולם שכן, בטאיוואן ממוקמות רוב יצרניות החומרה הגדולות, המוכרות והמוצלחות ביניהן Asus ו-Adata. גם ישראל נחשבת למעצמה טכנולוגית לא קטנה עם אלפי חברות סטארט-אפ ומרכזי פיתוח של חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם כדוגמת Intel, Nvidia, IBM ועוד.

בשנים האחרונות החלו לצוץ סטארט-אפים רבים בטאיוואן והיא אף עוברת תהליכי התפתחות רבים במסגרתם צצות גם לא מעט חברות סטארט-אפ העוסקות בתוכנה ולאו דווקא בחומרה בלבד. במקביל לזינוק בכמות הסטארט-אפים הידקה טאיוואן את קשריה עם ישראל ואף לפני מספר חודשים פתחה בתל אביב סניף של TAITRA או בשמו הפשוט יותר – ארגון המסחר של טאיוואן. לפני מספר ימים (ה' – 19.09.19) במסגרת פסטיבל DLD ערכו שגרירות טאיוואן בשיתוף עם TAITRA אירוע אשר נועד כל כולו לחזק את הקשרים שבין טאיוואן לישראל בתחומים הטכנולוגיים, לחשוף חברות ישראליות למשקיעים מטאיוואן ולפתוח את שערי הארץ בעבור סטארט-אפים מטאיוואן.

שגריר טאיוואן בישראל פול. ק. צ'אנג, רעייתו הגברת ילן לי ומנכ"ל קרן ההון סיכון הגדולה ביותר בטאיוואן Tawainia Capital מר דיוויד וונג. צילום: ליאת מנדל
שגריר טאיוואן בישראל פול. ק. צ'אנג, רעייתו הגברת ילן לי ומנכ"ל קרן ההון סיכון הגדולה ביותר בטאיוואן Tawainia Capital מר דיוויד וונג. צילום: ליאת מנדל

את האירוע פתחו שגריר טאיוואן בישראל, מר Paul K. Chang ומנהלת מרכז הסחר הטאייואני בישראל, Emma Yang. השניים דיברו על הקשרים המתהדקים שבין טאיוואן לישראל ועל חשיבות שיתוף הפעולה שבין שתי המדינות. בנאומה דיברה Emma על כך שלשכת הסחר הטאייואנית תשנה את שמה בעתיד ללשכת הסחר והיזמות, זאת במסגרת הגידול המשמעותי של טאיוואן בתחומי הטכנולוגיה והרצון של טאיוואן לצמוח בתחומי הטכנולוגיה גם בישראל.

במקום מסוים, טאיוואן וישראל משלימות אחת את השניה, כפי שנאמר על ידי אחד מאורחי האירוע "Taiwan has great hardware and Israel has great sotfware" והאמירה הזו לא רחוקה מהמציאות בכלל, כידוע, חברות חומרה רבות מיצרות ואף מפתחות את מוצריהן בטאיוואן ואילו בישראל אנחנו רואים המון חברות ומרכזי פיתוח העוסקים בתוכנה ובינה מלאכותית – AI. שיתופי פעולה בין חומרה מתקדמת מטאיוואן ותוכנה איכותית המפותחת בישראל יכולים להביא לפיתוחים מתקדמים במיוחד אשר יניעו את העתיד.

במהלך האירוע זכינו לשמוע הרצאה מדוב מור, היזם הישראלי שהמציא את הדיסק און קי. דוב דיבר בהרצאתו בעיקר על השקעות, כיצד להיכנס אליהן נכון, איך לבחור משקיעים ואיך לבחור במי להשקיע. דוב ציין כי על משקיעים להשקיע אך ורק בטכנולוגיות ותעשיות שהם מכירים. בעולם בו הסטארט-אפים הקטנים עם התקציב המוגבל מתחרים אל מול חברות ענק עם תקציבי ענק הסיכון שבהשקעה הוא גדול מתמיד, בין אם מדובר בחברות מטאיוואן או מישראל.

על מנת שהשקעה תצליח חברות הסטארט-אפ צריכות גם לקבל ייעוץ והכוונה נכונים בתחום העסקי וגם בתחום הטכנולוגי בו הן עוסקות, דבר שלא כל חברת השקעות יכולה לתת. מעל להכל – הדבר החשוב ביותר על פי דוב מורן הוא להיכשל! הדרך להצלחה רצופה בכישלונות ורק מכישלונות לומדים. חברת ההשקעות Grove Ventures אותה מנהל דוב מורן בוחרת בקפידה את הסטארט-אפים בהן היא משקיעה וגם ביניהם אפשר למצוא כאלו שלא הגיעו ליעד אשר קבעו.

Asus

אסוס (Asus) היא אחת מן החברות הטאייוואניות המוכרות ביותר בישראל, אין גיימר שלא מכיר את אסוס, אין חנות מחשבים שאין בה מוצר של אסוס ואין אחד שלא שמע לפחות פעם אחת את השם אסוס. אסוס היא למעשה אחת מיצרניות החומרה המובילות ביותר בעולם וללא ספק יש לה נתח שוק מכובד גם בישראל. אסוס מהווה דוגמה מעולה לחברת היי-טק טאייוואנית שהתחילה כסטארט-אפ וכיום היא חברה בין-לאומית מפורסמת ומכובדת.

עם כמה שהשוק הישראלי קטן מאוד ביחס לשאר העולם, אסוס עדיין מעוניינת להמשיך למכור, לפרסם ולבסס את מוצריה בישראל. אנשים בדרך כלל מכירים את אסוס כחברה שמספקת מוצרים למשתמש הביתי אך היא הרבה יותר מזה, אסוס נחשבת גם ליצרנית שרתים מובילה בעולם המספקת פתרונות למגוון עצום של שימושים.

עוד עוסקת אסוס בתחומי ה-IoT ובעיקר בבתים החכמים כאשר מטרת העל של אסוס הינה ליצור חיישנים ומוצרים חכמים אך יחד עם זאת גם מאובטחים בעבור המשתמשים העתידיים. כבר היום ניתן למצוא ברחבי העולם מוצרים של אסוס מקטגוריות ה-IoT אך בעתיד אנחנו נראה הרבה יותר כאלו ומי יודע, אולי בעוד כמה שנים גם בבית שלי יהיה בית חכם מבוסס על גבי הטכנולוגיות של אסוס.

בהחלט משמח לראות חברות גדולות כמו אסוס שמתבססות גם הן בישראל ומטפחות את האקו-סיסטם הישראלי.

 קספר לי, מנהל אזור אפריקה ומזה"ת ASUS, קרן יו, לשכת המסחר ישראל טאיוואן וסניק צ'ו , סגן מנהל אזור אפריקה ומזה"ת ASUS
קספר לי, מנהל אזור אפריקה ומזה"ת ASUS, קרן יו, לשכת המסחר ישראל טאיוואן וסניק צ'ו , סגן מנהל אזור אפריקה ומזה"ת ASUS. צילום: ליאת מנדל

Flyelephant

באירוע השתתפו גם חברות סטארט-אפ מטאיוואן ביניהן Flyelephant העוסקת בשיווק ו-E-commerce. במהלך האירוע דיברתי עם מנכ"ל החברה, Tai-Liang Kuo שהציג בפני את הפיתוח שלהם. Flyelephant מפתחת למעשה מערכות לחנויות E-commerce חכמות. במאה ה-21 כדי להגיע לאחוז גבוה של מכירות בעלי העסקים זקוקים לאסטרטגיות שיווק חדשות ודינמיות, כאלו שרק היום מתפתחות ושונות לגמרי מאלו אשר היו מקובלות בעבר.

Flyelephant מפתחת אתרי אינטרנט ומערכות CRM ושיווק מתקדמות. הם מלווים את הלקוחות מאיפיון הדרישות והאתר, דרך התכנות ועד לעליה של האתר וביצוע SEO, פרסום ותחזוקה. הקשר הצמוד שבין Flyelephant ללקוחותיה הוא למעשה אחד המפתחות המרכזיים ליצירת האתר המתאים והטוב ביותר בעבור הלקוח.

לדעתי, מערכת השיווק החכמה שלהם היא גולת הכותרת של החברה. בעזרת שילוב עם מערכות האתר המתקדמות המותאמות אישית, בעלי החנויות יוכלו לקבל ניתוח מלא, מדויק ומפורט של התנהגות הלקוחות – מי הם הלקוחות? כיצד הם הגיעו לאתר? באילו מוצרים הם התעניינו ובאיזה שלב הם עזבו את האתר. יתרה מכך, מערכות השיווק החכמות מאפשרות הצגה סלקטיבית של פרסומות ספציפיות, בזמן מותאם ולפרק זמן מותאם כך שהן יופיעו בתזמון ובמיקום המושלם להשפעה מרבית על האנשים אשר נכנסים לאתר.

השיווק הדינמי והמותאם אישית שמציעה Flyelephant ללקוחותיה הוא בדיוק סוג השיווק שאני מצפה מכל בעל עסק כזה או אחר ליישם. אחד הטרנדים החמים ביותר בכל מוצר טכנולוגי שהוא הוא פרזונליזציה ואין שום סיבה שגם שיווק לא יהיה כזה. בימים אלו ממש, Flyelephant מתחילה במסע הכניסה לישראל. פרטים נוספים ניתן לקבל באתר שלה כאן.

hsin huang hitofun
בתמונה: Hsin Huang. מייסד HitoFun. קרדיט: Hsin Huang

HitoFun

חברת סטארט-אפ נוספת עימה דיברתי היא HitoFun העוסקת במנגנון ה-Buyer market mechanism, מנגון כלכלי לפיו במהלך ביצוע העסקה שני הצדדים פתוחים למשא ומתן לגבי המחיר כאשר במקרה של HitoFun מדובר בדרך כלל במוצרים עודפים הנשארו במלאי, חדרים שנשארו ריקים בבתי מלון ולאחרונה גם טרמפים ונסיעות מזדמנות. HitoFun היא הפלטפורמה המתווכת בין המוכר לצרכן כאשר ההתמקדות של HitoFun היא סביב בתי מלון ונסיעות רכבים.

במהלך האירוע דיברתי עם Hsin Huang, מנכ"ל ומייסד HitoFun שסיפר לי על רצונות להכניס את העסק שלו לישראל כצעד משמעותי להתרחבות בעולם ויציאה מגבולות טאיוואן ועל הפרוייקט החדש של החברה – שימוש במנגנון החברה גם בתחום הנסיעות. תארו לכם שאתם נוסעים כרגע מתל אביב לחיפה ברכב שלכם ואתם מזהים דרך אותה הפלטפורמה אדם נוסף שמעוניין לצאת מתל אביב ולהגיע לחיפה אך אין לו אמצעי תחבורה כמוכם. בעזרת הפלטפורמה של HitoFun, תוכלו לעזור לאדם להגיע מנקודה A ל-B, להגיע בעצמם לייעד ואפילו להרוויח סכום כסף נחמד אותו אתם תקבעו מראש אל מול הנוסע.

כיום קיימת אפשרות ב-HitoFun להשכרת רכב בהתאם לתקציב, היכולת הכלכלית ומועדי ההשכרה וכפי שאני מניח שכבר הבנתם, המחירים יכולים להיות משתלמים במיוחד. כשחושבים על זה, המערכת של HitoFun מעולה בעבור שני הצדדים, המוכרים נפטרים מסחורה עודפת או מלאי שהם רוצים לחסל בדקה ה-90 במחיר שמתאים להם והלקוחות נהנים מחדרי מלון, נסיעות ורכבים במחירים שמשתלמים גם בעבורם ואפילו גמישים. גם HitoFun מעוניינת להיכנס לשוק הישראלי עם כוונה ברורה להרוויח את הטריטוריה בה היא עובדת. לפרטים נוספים בקרו באתר החברה כאן.

סיכום

מדהים לראות איך ישראל היא אמנם מדינה קטנה פיזית אך מצליחה למשוך אליה יזמים, משקיעים וחברות מכל רחבי העולם. שיתופי פעולה בין האקו-סיסטם הטאייוואני לישראלי בהחלט יכולים להואיל ל-2 המדינות ומי יודע, אולי להביא לכמה מהפיתוחים הגדולים ביותר שהעולם ידע בשנים האחרונות. בדיוק כפי שישראל היא הזדמנות אטרקטיבית בעבור הטאיוואנים, גם Taiwan היא הזדמנות מעולה בעבור היזמים הישראלים שרוצים להרחיב את מרחב פעילותיהן אל מחוץ לגבולות ישראל.

טוני מלינקוביץ'
טוני הוא העורך הראשי שלנו כאן באתר, עם ידע רחב בחומרה ומקורות מהירים, טוני הוא גם הכתב המהיר ביותר שלנו, בנוסף לכתבות המעולות של טוני הוא גם אחראי על רוב הביקורות שלנו באתר וגם על המלל וחוות הדעת על חלק מסיקורי הוידאו שלנו.