fbpx

משרד התחבורה הישראלי מייעל את מערך התח"צ בארץ באמצעות ניתוח Big data

חברת הBI והאנליטיקה אופיסופט פיתחה  את מערכת כל נתון, מערכת ביג דאטה אשר פותחה עבור משרד התחבורה ונועדה להגביר את הבקרה, הפיקוח והאכיפה של משרד התחבורה על מפעילי התחבורה הציבורית בישראל.

המערכת רושמת את נסיעות כלל מערך התחבורה הציבורית בישראל, המדווחות לה באופן רציף ושוטף. המידע המתקבל מעובד באמצעות אלגוריתמים חכמים לדיווח על הקדמות, איחורים או נסיעה שלא התרחשה כלל. כתוצאה מכך, כל החריגות של מפעילי התחבורה הציבורית מלו"ז ההיסעים אשר נשלח למשרד התחבורה, יאותרו תוך 72 שעות ויעברו ישירות לאיכפה מנהלית. מפעילי התחבורה הציבורית יקנסו ותלונות של פניות הציבור  של נוסעים יטופלו תוך זמן קצר יחסית.

צביקה גולדרייך, מנכ"ל אופיסופט: "מערכת כל נתון מחליפה את מערך הבקרים האנושיים, שיקר ומסורבל למשלם המיסים,  אשר ביצעו בקרה מדגמית לכ-25 מליון נסיעות בשנה עד לכניסת המערכת החדשה. המערכת שפיתחנו חוסכת למשרד התחבורה תפעול של מערך מורכב שעלותו עמדה על כ10 מיליון שח בשנה".

ממשרד התחבורה נמסר – "תוכנית הביג דאטה "כל-נתון" מטמיעה לתוכה מידע רב שמגיע ממערכות התכנון והרישוי, מסלקות ודיווחי  מערכות GPS. הנתונים המדווחים ל-"כל-נתון" מאפשרים לספק תמונת מצב מדויקת של ענף התחבורה הציבורית בישראל, עד לרמת הנסיעה הבודדת. ניתוחי ביג-דאטה יאפשרו לזהות מגמות, תופעות בעייתיות ותחומים הדורשים התייחסות מיוחדת".

קונספט עתידי למימוש מלא של Big data במערך התחבורה הציבורית

נתוני ה-GPS מתקבלים ישירות מהאוטובוסים שעליהם מותקן משדר מיקום GPS שמזין את נתוני המיקום של כל רכב. לנתון ה-GPS מתבצע ניתוח מעמיק של מיקום רכב התח"צ ולאחריו מתבצעת בדיקה אם הנתון חורג מהנורמה שהוגדרה, אם זה מבחינת המיקום ביחס למסלול הנסיעה, וגם אם זה אומר איחור/הקדמה תמידיים לתחנה, שבאמצעות נתונים אלו כנראה נראה שיטת מיגור בעיות בתח"צ בארץ.

בנימה אישית, אני מקווה שזה דבר שיגרום למצב התחבורה הציבורית בארץ להשתפר, אפילו אם לא בצורה דרסטית, אבל אפילו בצורה כלשהי על מנת שתתחיל מגמה של טיפול בבעיות בצורה ייסודית, ומבוקרת על ידי בינה מלאכותית שמסוגלת לנתח כזו כמות עצומה של מידע. יהיה משמח לראות מצב שבו יישומי התח"צ בארץ כגון Moovit יישענו על המידע והאנליזות של משרד התחבורה על ה-Big data על מנת לספק מידע יותר מדוייק, שיחושב על פי מספר גורמים ולא רק על פי לוז הזמנים הגנרי של התח"צ, שברוב המוחלט של המקרים הוא לא מדוייק.

Benny Hai
בן 22, במהלך שירות צבאי ביחידת ממר"ם, מאזן את הזמן כדי לכתוב פה וגם לתרום כמה שאפשר למערכת הצבאית. איש תקשורת ומעורב בתחום המחשבים והחומרה. נכנסתי לא מזמן לתחום האוברקלוק אקסטרים בHWBOT. חולה טכנולוגיה.
דילוג לתוכן