fbpx

כנס IBM Think Summit TLV – המהפכה הדיגיטלית כבר כאן

השנה, כנס Think Summit TLV היה מיוחד במינו. השנה חברת IBM מציינת 70 שנים של פעילות ענפה בישראל שהחלה את דרכה שנה לאחר הקמת המדינה.

בתחילת דרכה נעזרה IBM Israel במכונות ניקוב ולא ממש היו מעבד X86 או ענן כפי שאנחנו מכירים אותו היום אך לאורך השנים המשיכה החברה להתפתח ולגדול לממדים עצומים.

במהלך האירוע דיברו בכירים ב-IBM על השינוי הדיגיטלי שהעולם עובר – שינוי שאי אפשר להתכחש לו. הבינה המלאכותית (AI) נמצאת רק בתחילת דרכה אך היא כבר מצליחה לעשות שינויים רבים במגוון רחב של תחומים ולמעשה IBM צופה כי הבינה המלאכותית תשנה 100% מהמשרות, 100% מהמשק ו-100% מהתעשייה ואני נוטה להסכים איתם. הבינה המלאכותית הצליחה לשנות תחומים רבים בהם היא נגעה, גם בעתיקים שבהם כמו חקלאות.

מתוך הרצאתו של דניאל מלכה. מנכ"ל IBM Israel. צילום: טוני מלינקוביץ'

דניאל מלכה, מנכ"ל IBM Israel אמר: אנחנו נמצאים בתקופה של דרוויניזם דיגיטלי – הטכנולוגיה והחברה משתנים בקצב מהיר ולא החזק או הגדול הוא זה ששורד אלא זה שיודע להתאים את עצמו.

דניאל מלכה מתייחס לאחת הנקודות החשובות ביותר בעידן הנוכחי – ההתאמה לשינויים. זו נקודה חשובה המהווה אתגר בעבור עסקים ואנשים רבים מסיבות שונות, בין אם זה חוסר ידע, חוסר רצון, קושי טכנולוגי, תפיסה לא נכונה ועוד. הצורך התמידי של להסתגל, להשתנות ולהתאים את עצמנו לעולם הטכנולוגי בהחלט עשוי להיות מורכב אך יחד עם זאת הוא מביא תרומה גדולה בין אם זה לעסקים או למגזר הפרטי.

התפקיד של IBM בתחום הזה חשוב במיוחד, למעשה ל-IBM ישנם יועצים עסקיים וצוותים העוזרים לעסקים להטמיע טכנולוגיות חדשות. בחברת הביטוחים המובילה 'הראל' הטמיעה IBM מערכת מענה אוטומטי – Chat Bot העובדת על גבי אפליקציית ההודעות המפורסמת Whatsapp והתוצאות מדהימות. אנשים מסוגלים כעת להפעיל מגוון שירותים ולשלוח מסמכים בדקות בודדות, בלי להמתין לנציג, בלי צורך לסרוק במחשב, בלי צורך לשלוח בדואר.

חברת הביטוחים 'הראל' היא דוגמה אחת מיני רבות. אחת ההצלחות הגדולות של IBM הייתה דווקא בארצות הברית – בבנק Regions המשתרע על גבי מגוון ערים ומחוזות. במסגרת שיתוף הפעולה שבין Regions ל-IBM שתי החברות יצרו תוכנית פעולה מדוייקת במסגרתה השבועות הראשונים עסקו אך ורק בהבנת הבעיה והצרכים של הבנק. כאשר בשלבים המאוחרים החלה הטמעה של מספר תשתיות ומערכות ולאחר ניסויים מוצלחים שתי החברות הגיעו ל-Phase 1 בו החלה הטמעה ופעילות של שירותי מענה אוטומטי ותקשורת עם הבנק.

בהמשך מהיר להגיע גם Phase 2 שכלל שיפור של השירותים הקיימים, הרחבתם והצעת שירותים חדשים נוספים. ההצלחה של שיתוף הפעולה הייתה ענקית, למעלה מ-30% מהשיחות לבנק טופלו על ידי מערכות כמו Watson של IBM במהירות, בקלות וביעילות. מיותר לציין שגם Phase 3 נמצא בתכנון וצפוי לצאת לפועל בעוד מספר חודשים.

הצגתי רק שתי דוגמאות מתוך מאות אם לא אלפי דוגמאות שניתן למצוא על הטמעה ואוטומציה של תהליכים בעסקים ותאגידים שנעשו על ידי IBM. הדוגמאות הללו ממחישות בבירור את אותו דרוויניזם דיגיטלי עליו דיבר דניאל מלכה במהלך Think Summit Tel Aviv. מדהים לראות שאמנם מדובר בשתי דוגמאות משני תחומים שונים אך המשותף לשני המקרים הוא הצלחה אדירה של הכלים הדיגיטליים החדשים שהצליחו לשפר בצורה משמעותית את חווית השירות תוך הקלה על מוקד שירות הלקוחות.

Project Debater

ibm project debater
קרדיט: IBM

במהלך Think Summit TLV זכינו להיות חלק מאירוע היסטורי – שימוש בזמן אמת של Project Debater, פרוייקט פורץ דרך של IBM. מדובר בפרוייקט מבוסס בינה מלאכותית המסוגל לבצע דיבייט (Debate) מול בני אדם בכל נושא. משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעה 11:00 הקלידו באי הכנס טיעונים בעד וטיעונים נגד לגליזציה של קנאביס. בשעה 11:00 לאחר סגירת המערכת נאספו כ-1,000 טיעונים של משתמשים בעד ונגד הנושא.

תוך דקות ספורות ובזמן אמת, בחר Project Debater את הטיעונים שלדעתו הם המשכנעים ביותר, הרכיב מהם נאומים בעד ונגד הנושא ובסופו של דבר הציג את שני הנאומים לקהל – כל זה בזמן אמת. המערכת עדיין לא מושלמת, הייתה חזרה על מספר טיעונים אך מדובר בפריצת דרך של ממש – מחשב המסוגל לגבש דעות על סמך מקורות מידע, במקרה הזה טיעונים של הקהל ולהפיק מהם נאומים עבור Debate.

המסע לבינה מלאכותית – מאפס למאה

IBM Think Summit Tel Aviv Journey to ai
מתוך המסע ל-AI. צילום: טוני מלינקוביץ'

המסע ל-AI ולבינה מלאכותית הוא לא כזה פשוט כפי שהוא נראה. במהלך Think Summit TLV נחשפתי למסע של IBM ולדרך שבה הם ניגשים לפתרון בעיות ופיתוח מוצרים מבוססי בינה מלאכותית. בניגוד לגישה שאולי נהוגה על ידי מספר מפתחים בעולם, IBM שמה דגש על הצורך, הפתרונות האפשריים ועל ה-Dataset ולאו דווקא על מודל הבינה המלאכותית עצמו (ברוב שלבי הפיתוח).

בשלבים הראשונים של הפיתוח IBM מקדישה לא מעט משאבים להבין ולהגדיר את הבעיה והצורך של הלקוח כאשר המטרה הינה להגיע להבנה והסכמה בינם לבין הלקוח של הבעיה והגישה לפתרונה. מדובר בשלב קריטי שבסופו של יום מגדיר כיצד ייראה המוצר הסופי ומוודא שאכן המוצר יענה לדרישות הלקוחות של החברה.

בשלב הבא מתחיל איסוף המידע, מקורות המידע ומיונם. מדובר בשלב מאתגר עבור מפתחי בינה מלאכותית רבים. השגת מידע מהימן ורב ממספר מקורות יכול להוות אתגר של ממש ולכן IBM פיתחה מספר פלטפורמות לניהול המידע אותו היא אוספת ותאסוף בעתיד. המידע עובר במערכות של IBM עיבוד, קיטלוג, בדיקות אמינות ונכונות כאשר בסוף השלב הזה ל-IBM יש הגדרה מדוייקת של המשימה ומאגרי מידע מוכנים בעבור המודל שייבנה בשלב זה.

כעת הגענו לשלבים האחרונים, בנייה ואימון של המודל על גבי השרתים של IBM כאשר בסופם תגיע גם ההטמעה אצל הלקוח על הענן או על הגבי המחשבים הנמצאים במשרד. שיטת הפעולה של IBM מצד אחד לוקחת זמן עד שמגיעים לשלב של יצירת ואימון המודל אך מצד שני מדובר בשיטה מעולה המבטיחה קרוב ל-100% אחוזי הצלחה תוך מענה מיטבי על דרישות הלקוח.

בסוף המסע, יצא לי לראות את AC922, אחד השרתים המתקדמים ביותר של IBM כאשר הוא הריץ בזמן אמת יישומי בינה מלאכותית, זיהוי פנים במקרה הזה. ה-AC922 כולל חומרה מתקדמת במיוחד של IBM המאפשרת להשיג ביצועים גבוהים מעוד בעבור AI. ה-AC922 כולל שני מעבדי POWER 9 עוצמתיים במיוחד של IBM. בין שניים לשישה כרטיסי מסך מסוג V100 של Nvidia כאשר הם מחוברים דרך NVLink. אם זה לא מספיק מדובר בשרת הראשון בעולם שתומך ב-PCIe 4.0, הרבה לפני חברות כמו אינטל (Intel) ו-AMD.

מהפכה בעולם ה-צ'אט בוטים

את עולם שירות הלקוחות הזכרתי בהקשר של חברת הביטוחים 'הראל' והבנק Regions בהקשר של הטמעת פתרונות טכנולוגיים בעסקים אך חשוב להתמקד גם בנושא שירות הלקוחות וה-Chat Bots בפני עצמו. במהלך Think Summit TLV הציגה IBM גישה שונה ומהפכנית בתחום. הטעות הגדולה ביותר עד היום הייתה שכל Chat Bot דרש אפליקציה ייעודית, כלומר הבוט של חברת הביטוחים X דרש את האפליקציה של חברת X ואילו הבוט של חנות Y דרש את האפליקציה של חנות Y.

הגישה החדשה של IBM ולקוחותיה שונה. IBM מביאה את ה-Chat Bots אלינו, לאפליקציות בהן אנחנו משתמשים, בין אם זה Messenger או Whatsapp וכו'. מסקר שנערך בשנת 2018, רק 1% בודד מן החברות ענו ב-Messenger לשאלות של לקוחות. מיותר לציין שבמידה ו-99% מן החברות האחרות היו משלבות Chat Bots היינו רואים זינוק של עשרות אחוזים במענה לשאלות של לקוחות.

'הראל', שהטמיעה Chat Bot מהסוג הזה בדיוק ב-Whatsapp זכתה לעלייה בשביעות רצון הלקוחות וכמה מהשירותים שלה הפכו להרבה יותר פופולריים, כאלו שאחוזי המכירות שלהם היו מאוד נמוכים.

QRADAR – המערכת שתנתח לבד אירועי סייבר

מתוך הרצאתו של דניאל מלכה. מנכ"ל IBM Israel. צילום: טוני מלינקוביץ'

אי אפשר לדבר על דיגיטל, בינה מלאכותית ועוד מושגים מפוצצים בלי לדבר על סייבר ואבטחת מידע. באחד הדוכנים הציגה IBM את מערכת Qradar שלה. מערכת Qradar הינה מערכת מתקדמת המסוגלת לא רק לתעד אירועים המתרחשים בשרת או בחוות השרתים אלא גם במקרה של בעיה לדעת להצביע עליה.

במערכות SIEM קיימות, אין להן את היכולת להצביע על אירוע בעייתי או על בעיה כלשהי בשרתים. לעומתן, Qradar מסוגלת להצביע על אירוע או אזור בעייתי ובכך למנוע ולחסוך זמן יקר באיתור המאורע שגרם לתקלה. בעזרת בינה מלאכותית מסוגלת Qradar לחסוך זמן יקר ומשאבים רבים ולאפשר טיפול מהיר יותר מאי פעם בתקלות כאלו ואחרות שלעיתים עשויות לגרום להפסדים של סכומי עתק בארגונים גדולים.

סיכום

חברת IBM עברה דרך ארוכה בשבעים השנים האחרונות בישראל, משימוש במכונות ניקוב עד לפרוייקטים פורצי דרך בתחום הבינה המלאכותית וזה מבלי לדבר על מגוון שירותי הענן שהחברה מציעה. כפי דניאל מלכה אמר, העולם עובר דרוויניזם דיגיטלי ולדעתי אין חברה טובה מ-IBM להוביל אותו. IBM היא מצד אחד תאגיד עסקי גדול אך מצד שני היא מעולם לא עצרה את החדשנות והגמישות שלה.

לכבוד יום ההולדת של IBM Israel אני מאחל לה עוד שנים רבות של קדמה, חדשנות וטכנולוגיה ומקווה שהיא רק תמשיך לגדול, ללמוד ולהתפתח יותר ויותר עם הזמן. Think Summit TLV היה אחד מן האירועים המרשימים ביותר שהייתי בהם, כבר לא יכול לחכות ל-Think Summit 2019.

את ההרצאה המלאה תוכלו לראות בעמוד הפייסבוק של IBM Israel בקישור כאן.

טוני מלינקוביץ'
טוני הוא העורך הראשי שלנו כאן באתר, עם ידע רחב בחומרה ומקורות מהירים, טוני הוא גם הכתב המהיר ביותר שלנו, בנוסף לכתבות המעולות של טוני הוא גם אחראי על רוב הביקורות שלנו באתר וגם על המלל וחוות הדעת על חלק מסיקורי הוידאו שלנו.
דילוג לתוכן