החודשים שאחרי: האם טכנולוגיית RTX באמת מאכזבת?

חברת Nvidia חשפה לראשונה את טכנולוגיית ה-RTX עבור הגיימרים במהלך חודש אוגוסט של שנת 2018, יחד עם ההשקה של כרטיסי המסך החדשים מסדרת RTX 20XX שכאמור גם היא כוללת את השם RTX.
Nvidia Geforce RTX
ההשקה של Nvidia גרמה להתפרצות של דעות רבות בקרב גיימרים רבים ברחבי העולם כאשר אחוז גבוה של גיימרים התאכזבו מטכנולוגיית ה-RTX וטענו כי מדובר ב-"טכנולוגיה לא בשלה", "טכנולוגייה לא שימושית עבור הגיימרים" ודברים רבים נוספים. עכשיו, כמה חודשים לאחר ההשקה ואחרי שחרור של לא מעט דרייברים ומבחני ביצועים, האם RTX היא באמת טכנולוגייה כושלת ומאכזבת? ומה זה בכלל RTX ומה השימושים והתפקידים שלו?

מה זה בכלל RTX?

נתחיל דווקא מלהבין מה זה RTX ומה כל הדיונים הרבים סביב אותן שלוש אותיות שלאנשים רבים כנראה לא אומרות יותר מידי. למעשה, RTX זה סוג של שם כולל לשתי טכנולוגיות חדשות של חברת Nvidia, הראשונה שזוכה לפחות פרסום היא ה-DLSS. ה-DLSS זה בעצם ראשי תיבות של Deep Learning Super Sampling. מדובר בעצם בשימוש בבינה מלאכותית ובליבות ה-Tensor Core אשר נמצאות בכרטיסי המסך בארכיטקטורת Turing על מנת לשפר את ביצועי המחשקים ברזולוציות גבוהות, למשל 4K.

בפועל, כרטיס המסך מרנדר ועושה את החישובים הנדרשים ברזולוציות נמוכות יותר מן הרזולוציה המוגדרת במסך המחשב או במשחק מה שמקל על החישובים ומאפשר FPS גבוה יותר. את "התוצאה" או יותר נכון התמונה באיכות הנמוכה ליבות ה-Tensor יודעות לנתח ובעזרת הבינה המלאכותית לחדד את התמונות ולשפר אותן עד לרזולוציה המבוקשת. בשיטה הזו, עומס רב יורד מן אותם רכיבים בכרטיס המסך שמבצעים בעצם את הרינדורים במשחק וכך המחשב מצליח להפיק ביצועים טובים יותר ו-FPS גבוה יותר.

נכון להיום, לא כל המשחקים תומכים ב-DLSS אך הרשימה הולכת וגדלה, נכון להיום ישנם כ-25 משחקים אשר תומכים ב-DLSS וביניהם PUBG, ARK, SCUM וכמובן שעוד רבים אחרים. ה-DLSS דווקא משפרת את כמות הפריימים בשניה והיא בהחלט מועילה ברזולוציות הגבוהות אך הרבה פעמים היא לא זוכה לכבוד הראוי לה שכן היא "נבלעת" בתוך שלל של ביקורות רעות על הטכנולוגיה השניה, Real Time Ray Tracing.

Nvidia Geforce RTX On vs RTX Off
קרדיט: Nvidia

ה-Real Time Ray Tracing היא טכנולוגיה שמצד אחד זוכה להמון הערכה בקרב חברת Nvidia, מנכ"ל החברה, Jensen Huang מייחס לה חשיבות רבה, הוא אפילו טען כי מדובר בפריצת דרך משמעותית בעולם המחשוב. טכנולגיית Real Time Ray Tracing משלבת גם היא חומרה יחד עם תוכנה, היא מתחילה ברכיבים מיוחדים הנקראים ליבות RT והם נוצרו אך ורק בשביל Ray Tracing. השילוב של הליבות הללו יחד עם ספריית DXR של Microsoft ועוד קטעי קוד רבים אחרים מאפשרת בעצם ביצוע חישובי אופטיקה כגון קרני אור, השתקפויות, שבירת אור ועוד בזמן אמת.

ה-Real Time Ray Tracing מספקת לנו דבר שעד לא מזמן נחשב בגדר הכמעט בלתי אפשרי, חישובים הקשורים לאופטיקה ורינדורם בזמן אמת, מדובר בסופו של דבר במשימה מאוד מורכבת שכן לכל סצנה בכל משחק שהוא יש כמות אדירה של קרני אור שמגיעות ממקור כלשהו, למשל שמש. לכל קרן כזו צריך לחשב לאיזה כיוון היא נעה, באיזה נקודה בדיוק היא תפגע, האם היא תעבור דרך החומר בו היא פגעה או תוחזר, באיזה זווית זה יקרה. חישובים כאלו לקרן אור אחת לא מעמיסים על כרטיס המסך יותר מידי אך דמיינו כמה מיליונים של קרני אור שבכל רגע נתון צריך לחשב את כל המידע שציינתי ועוד הרבה משימות נוספות וכל זה במקביל לרנדור של המשחק עצמו.

עד לא מזמן זה היה כמעט ובלתי אפשרי, אולפני סרטים ועסקים רבים אחרים נאלצו להיעזר בעשרות אם לא מאות או אפילו אלפי שרתים מבוססי מעבדים וגם אז החישובים לא תמיד היו באותה מהירות או ביצועים שטכנולוגיית RTX מספקת. כפי שסביר להניח שהבנתם, מדובר בפריצת דרך מסויימת אך עדיין הביצועים עם RTX נמוכים יותר, לפעמים אפילו בלמעלה מ-10-20FPS ביחס לביצועים ללא חישובי ה-Ray Tracing ובדיוק בגלל אותה ירידה  בביצועים שהרבה פעמים מאוד משמעותית בחווית המשחק גיימרים רבים גיבשו דעה שלילית כנגד הטכנולוגיה הזו.

האם באמת מדובר באכזבה גדולה?

התשובה הקצרה והמיידית שלי היא לא, לדעתי לא מדובר באכזבה כלל. מדובר במשהו חדש שמבשיל עם זמן, כמו שאומרים פעמים רבות: "כל ההתחלות קשות". אם נשווה את הפער בביצועים בין הביצועים ללא Ray Tracing דולק לבין הביצועים עם Ray Tracing דולק אנחנו נגלה כי מאז ההשקה יחד עם עדכוני דרייברים ועדכוני משחקים הפער לאט לאט נסגר, המשחקים הופכים להרבה יותר "חלקים" יחד עם Ray Traicing ביחס למה שהיו בתקופת ההשקה עם Ray Tracing דולק.

ואם כבר Ray Tracing, הטכנולוגייה הזו פונה לתעשיית ענק, תעשיית הקולנוע, האנימציה ויצירת התוכן ככלל, שם כל שרת מבוסס כרטיסי מסך מארכיטקטורת Turing הוא בעל פוטנציאל רב ויכול להחליף כמה וכמה שרתים המבוססים על מעבדים. אני באופן אישי צופה עתיד ורוד ל-DLSS ול-Ray Tracing, הדרך לא תיהיה הכי קלה אבל בסופו של דבר הטכנולוגיה הזו תהפוך למשהו פופולארי שקיים אצל כל אחד ואחד מאיתנו.

Nvidia Geforce RTX 2080 TI

האם כדאי לרכוש כבר עכשיו כרטיס מסך תומך RTX?

כאן התשובה היא כבר לא חד משמעית וזה תלוי מאוד בכם, אם כל מה שאתם מחפשים זה להפיק כמה שיותר FPS או אפילו ספורט תחרותי נכון להיום אין טעם להשקיע כמה אלפים טובים בכרטיס מסך מסדרת RTX 20XX, למי מכם שמחפש את החומרה העדכנית ביותר ואת הגרפיקה הטובה ביותר ומוכן להתפשר במקרים מסויימים על FPS כנראה שכדאי לו להשקיע בכרטיס מסך חדש מסדרת RTX 20XX אשר מבוסס על גבי ארכיטקטורת Turing.

ולבסוף, המגזר העסקי העוסק ביצירת תוכן, מי כמוכם יודע שזמן שווה כסף. אחד המשפטים המפורסמים של מנכ"ל Nvidia הוא "The more you buy the more you save", ככה או ככה כל תוספת של שרת כזה או אחר תשפר את הביצועים ותצמצם את זמני הרינדור, האם באמת כדאי לבצע מעבר חד מחוות שרתים מבוססות מעבדים בלבד לשרתים מבוססי GPU, כל עוד השרתים שלכם לא מקרטעים בצורה מוגזמת שמשפיעה בצורה מאוד שלילית על תהליכי העבודה, כנראה שעם קצת תחזוקה שוטפת שרתים מבוססי מעבדים ישרתו אתכם נאמנה בשנים הקרובות.

טוני מלינקוביץ'
טוני הוא העורך הראשי שלנו כאן באתר, עם ידע רחב בחומרה ומקורות מהירים, טוני הוא גם הכתב המהיר ביותר שלנו, בנוסף לכתבות המעולות של טוני הוא גם אחראי על רוב הביקורות שלנו באתר וגם על המלל וחוות הדעת על חלק מסיקורי הוידאו שלנו.
דילוג לתוכן