fbpx

הצצה אל העתיד: כך תשפיע הבינה המלאכותית על עולם הרכבים

במהלך כנס GTC Israel 2018, חברות רבות וביניהן גם סטארטאפים הציגו את שלל הפיתוחים שלהן במגוון רחב של תחומים כאשר המשותף לכולם הוא השימוש בבינה מלאכותית.

זוכי תחרות Inception Awards לצד נציגי Nvidia, קרדיט: יח"צ Nvidia


משנה לשנה, אין ספק שהרף עולה, מגוון רחב של חברות מציגות פיתוחים שעד היום היו נראים לנו כמו מדע בדיוני, מי תיאר לעצמו שיום אחד נראה רחפן שיכול לקטוף תפוחים מבלי התערבות של בני אדם כלל, האם לפני כמה שנים מישהו חשב בכלל על רכב ללא נהג ומערכות מתקדמות לזיהוי פנים וחפצים? בעוד שאחוז גבוה מן האנשים לא דמינו לעצמם פיתוחים כאלו מרהיבים היו המדענים בחברת Nvidia שעבדו לא מעט על מנת לספק את כוח העיבוד והחישוב הדרוש על מנת להגיע לפיתוחים פריצות הדרך האלו.

במהלך הכנס עברנו בין מגוון החברות שהציגו את הפיתוחים שלהן, ביניהן גם חברות סטארט אפ מבטיחות. כשעברנו בין החברות לא יכולנו שלא לשים לב את ההתעניינות הרבה וכמות החברות העוסקות בתחום הרכבים ולא רק רכבים אוטונומיים. הדבר הראשון שעולה לנו לראש כאשר אנחנו שומעים בינה מלאכותית ורכבים הוא רכבים אוטונומיים (רכבים ללא נהג) אך מסתבר שיש הרבה יותר מזה. נדהמנו לראות עד כמה רחוק מגוון החברות הצליחו להגיע יחד עם הכלים של Nvidia והבינה המלאכותית.

החברה הראשונה עליה נדבר בלטה יותר מכולן, מדובר בחברת TheWhollySee אשר זכתה במקום הראשון בתחרות ה-Inception Awards של NVIDIA. חברת TheWhollySee מפתחת סימולציה אשר מתבססת על מידע גראפי מהעולם האמיתי והודות למידע הזה היא מצליחה ליצור סימולציה מציאותית במיוחד שכל מטרתה היא לבחון ולבדוק את הבינה המלאכותית של הרכבים האוטונומיים. הפיתוח של TheWhollySee חוסך ליצרניות הרכבים המון שעות של בדיקה על הכביש ובנוסף הפיתוח שלהם מאפשר בדיקה בתנאים קיצוניים במיוחד, כאלו שאולי אפילו הרכבים לא ייתקלו בהם במציאות.

בנוסף לתואר המכובד, TheWhollySee זכתה בתחנת עבודה מסוג DGX Station של חברת Nvidia ששווייה מוערך ביותר מ-60,000 דולרים וזאת לצד פרס כספי מכובד לא פחות של 100,000$. בתגובה לזכייה, מנכ"ל החברה ד"ר דן יאנסון אמר:

אני שמח והמום. הדבר הראשון שנעשה עם כספי הפרס הוא להעביר את שני העובדים שעבדו עד כה במשרה חלקית – למשרה מלאה. הפרס הכספי ייתן לנו דחיפה גדולה, אך תחנת העבודה DGX היא שתוביל להאצה משמעותית ולהשפעה דרמטית על הפעילות שלנו.

רכב לצד חיישנים של UVEYE, צילום: טוני מלינקוביץ'

בנוסף ל-TheWhollySee היו כמה חברות בתחום הרכבים שבלטו לעין שלנו, הראשונה היא UVEYE, חברת סטארטאפ שמגיעה זו השנה השנייה לכנס ה-GTC של חברת Nvidia בישראל. הפיתוח של UVEYE מרשים במיוחד, בעזרת שימוש בבינה מלאכותית וכמה חיישנים הם מצליחים להשיג מידע מדויק אודות מצבו של הרכב, החל משריטות, מכות וחבלות דרך ברגים חסרים או לא מהודקים כראוי עד למצב של הצמיגים, מידת הלחץ, בדיקת שחיקה ועד כמה הצמיגים יבשים. מעבר לזיהוי מצבו המכני של הרכב, בעזרת החיישנים של UVEYE ניתן לזהות אפילו מטעני חבלה, פצצות ודברים נוספים שלא אמורים להיות מחוברים לרכב והחלק הכי חשוב, כל זה קורה תוך שניות, אין צורך להמתין לתוצאות.

תמונת הדגמה למוצר של Jungo

בעוד שחברת UVEYE מתעסקת במצבו החיצוני של הרכב, חברת Jungo בחרה להתעסק דווקא בנהג ובאופן השימוש שלו ברכב. אז נכון, גם חברת Jungo לא תהפוך את הרכב לאחד אוטונומי שלא מצריך נהג אך היא בהחלט תצליח לשפר את הבטיחות בכבישים. בעזרת מצלמה אחת בלבד, Jungo מצליחה להוציא מידע על הנהג ושאר הנוסעים ברכב, לאן הם מביטים, עד כמה הנהג מרוכז, האם הנהג מסמס או משתמש בטלפון ובמידת הצורך להפעיל התראה שתחזיר את הנהג להפוך לערני. בעזרת אותה מצלמה Jungo הצליחה להשיג גם זיהוי פנים, מגדר, מצב רוח, גיל משוער ועוד, דברים שבהחלט יכולים לעזור במקרה של גניבת רכב.

רכב Formula 1 אוטונומי, צילום: טוני מלינקוביץ'

המיצג השלישי אותו בחרנו לכלול בכתבה מעניין במיוחד, הפעם לא מדובר בחברה גדולה ואפילו לא בחברת סטארט-אפ, מדובר בכמה סטודנטים ומרצים מן הטכניון שלקחו את רכב המרוצים המוכר והידוע Formula 1 והפכו אותו לאוטונומי לגמרי. בזכות שימוש בפלטפורמות של Nvidia, הצליחו אותם סטודנטים וחוקרים מן הטכניון לפתח ולהפוך את רכב ה-Formula 1 לאוטונמי לגמרי, למעשה, הם עורכים בו מספר רב של ניסויים ממש ליד כביש שש כך שבפעם הבאה שתראו רכב כזה על הכביש יכול להיות שלא הנהג הוא זה ששולט עליו.

בעוד שכל אחת מן החברות שהצגנו ניגשת בצורה שונה לעולם הרכבים ישנו דבר אחד שמשותף להן ולחברות רבות נוספות והוא "המוח" שמניע את הכל. חדי העין שהיו ב-GTC לא יכלו שלא לשים לב ל-Drive AGX Pegasus אשר כיככב במספר רב של חברות ודוכנים. כמעט לכל חברה העוסקת בתחום הרכב היה אחד כזה מאחורי הקלעים או ממש על הפיתוח שלה. השימוש הכל כך נרחב ב-Pegasus בהחלט מראה לנו את כוחו הרב. הרי הודות ל-Pegasus ניתן לשלב כמות עצומה של חיישנים ומצלמות לרכבים.

לצד ה-Pegasus ניתן היה לראות שימוש נרחב מאוד ב-VR, החל מחברות אשר משתמשות ב-VR כדי לבדוק את מוצריהן או חברות שכל מטרתן היא יצירת סביבת VR שתשמש לבדיקת רכבים ושלל פיתוחים נוספים כמו cognata. גם חברת Nvidia הציגה ונתנה לנו טעימה מפלטפורמת ה-Holodeck שלה אשר מדמה סביבה מאוד מציאותית ומאפשרת הנדסה, עיצוב ובדיקה של פיתוחים אוטונומיים או כל פיתוח אחר שמצריך בדיקה בסביבה הזו. חברה נוספת מעולם ה-VR שזכינו לראות ב-GTC Israel היא 1Sync, המפעילה של מתחם ה-Tower Tag בישראל אותו סיקרנו לפני מספר חודשים כאן. ללא ספק גם ההתפתחות של עולם ה-VR מרשימה במיוחד.

טוני מלינקוביץ'
טוני הוא העורך הראשי שלנו כאן באתר, עם ידע רחב בחומרה ומקורות מהירים, טוני הוא גם הכתב המהיר ביותר שלנו, בנוסף לכתבות המעולות של טוני הוא גם אחראי על רוב הביקורות שלנו באתר וגם על המלל וחוות הדעת על חלק מסיקורי הוידאו שלנו.
דילוג לתוכן